Det vi inte vågar erkänna

Mer
18 år 1 månad sedan #36640 av Graatass
Vi vet ju alla att det är anpassning som gäller. Vad "de" än säger eller vill få oss att tro, så är det anpassning som gäller. Varför hymla om det? Varför skulle vi tro att vi tillhör en kategori utanför samhället och utanför de gängse kraven?
För visst är det Marknaden som gäller även för oss! Men på vilket sätt har Marknaden nytta av oss? Vad har vi att tillföra Marknaden?
Kommer Dina drömmar någonsin att betyda någonting för Marknaden, om de inte går att sälja och att köpa?
Eller förväntar vi oss en slags "frizon" där de lagar och regler som gäller för alla andra, inte gäller för oss?
Finns det en "frizon" någonstans i vår vardag?
Jag vill berätta någonting:
Jag går och tränar i Bromma Sjukhus gymnastikhall och simhall.
Varje gång ser jag Beckomberga Sjukhus byggnader och för mig är de minst sagt imponerande. De påminner mig om Franz Kafkas roman "Slottet" därför att de är ett utanpåverk på en maktstruktur som idag bara ligger i träda.
Vi har idag papper på hur liknande maktstrukturer fanns i forna Östtyskland och forna Öststaterna. Stasi var en önskedröm för en författaren som sökte efter en dold makt, en dold struktur som bara visade sig i sitt angiveri.
Och här sitter vi och bekymrar oss över dolda kameror.
Men de kommer kanske att bli till en framtida film?