Borderline - personlighetsstörning.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3111 av
Om borderline :
Exempel på symtom som de här personlighetsproblemen ofta leder till är :
ångest, depression, Tomhetskänslor och fobier .
Man lider ofta av identitetsproblem (vet inte riktigt vem man är. Hon tor ju att hon är en ängel.) De har också svårigheter att lita på folk. Man kan ha sexuella problem och/eller matproblem. och anpassningsproblem (svårt och anpassa sig) och missbruk. Som du kanske ser här så är nästan alla psykiska symtom skrivna här. Berny är ju psykosisk, dom som är psykostiska vet inte om att dom är sjuka och har däför svårare att bli fiska än dom som är neurotiska (dom som är neurotiska vet om att dom behöver hjälp och säker oftast den frivilligt.)

Så det är inget att leka med precis. [/b]

/Sofie 13
Mer
19 år 8 månader sedan #3126 av Admin1
Jag har översatt till svenska en sammanfattning om Borderline i Lancet:
Borderline personlighetsstörning karaktäriseras av ett genomgripande mönster av instabilitet i affektregleringen, impulskontroll, interpersonella förhållande och självbild. Kliniska tecken på störningen inkluderar emotionell felkontroll, impulsiv aggression, upprepade självskador och kroniska självmordstendenser, som gör patienterna till frekventa användare av psykiatrisk vård. Orsakerna är bara delvist kända, men genetiska faktorer och negativa händelser under barndomen, som fysiska och sexuella övergepp bidrar till utvecklingen av störningen.

Dialektisk beteendeterapi och psykodynamisk program delvist på sjukhus är effektiva behandlingar för problempatienter och läkemedelsbehandling kan minska depression, ångest och impulsiv aggression. Mer forskning krävs för att förstå och behandla detta handikappande tillstånd.

Vid borderline kan kvasipsykotiska och psykos-liknande symptom uppstå t.ex övergående, begränsade och något verklighetsbaserade vanföreställningar. Genuina och verkliga vanföreställningar och hallucinationer kan uppstå, men oftast vid psykotiska depressioner.

www.thelancet.com/journal/vol364 ... on.30387.1

75 % av de med borderline tillfrisknar, vilket är mycket bättre än för schizofreni 25-35 %.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... toerningar

Du skriver att personer med psykos saknar sjukdomsinsikt, men det stämmer bara för 50 %. Resten har sjukdomsinsikt.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3141 av Moonlight
För att få diagnosen borderline, måste personen vara självdestruktiv?
Mer
19 år 8 månader sedan #3145 av Vargen
Hej. jag vet inte riktigt om jag har sjukdomsinsikt eller ej. jag känner mig frisk, och ser inte de tankar jag haft som sjuka. jag kan inte heller se något allvar i de saker jag hört. jag vill avsluta min medicin och anser mig inte behöva vård. men samtidigt förstår jag varför jag får medicin, men ändå känner jag mig frisk och som om jag alltid varit frisk.

räknas detta som att jag har sjukdomsinsikt, delvis sjukdomsinsikt eller saknar sjukdomsinsikt?
Mer
19 år 8 månader sedan #3146 av Admin1
Moonlight,

Man behöver inte vara självdestruktiv för att få diagnosen borderline. Det krävs minst 5 av 9 olika kriterier. Du kan läsa om diagnoskriterierna i artikeln i Lancet.
Alla 9 olika kriterier står angivna i en grön ruta.

ensam-vargen,

Jag gissar att du delvis har sjukdomsinsikt.

Admin
  • Pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8079 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Borderline - personlighetsstörning.

75 % av de med borderline tillfrisknar, vilket är mycket bättre än för schizofreni 25-35 %.

viktigt att nämna är nog att dessa siffror du nämner OFTAST är människor som har sökt hjälp själva. En del får aldrig diagnosen Borderline. Anledningen till att det är mer bekräftade kvinnor, är att de oftare blir ångestfulla inom sig och vet att de behöver hjälp, män däremot blir ofta missbrukare o sitter i våra fängelser till o från. De handlar hellre istället, destruktivt på det sättet för själsligt uppsökande av problemet. 10%av de bekräftade bpd tar självmord i en tio års period efter att de fått diagnos. tror det var 80%som någon gång redan har försökt med minst ett allvarligt självmordsförsök.


källa: borderline.nu o amerikanska