Hur allvarligt är ensamhet?

Mer
5 år 6 månader sedan #1101249 av Melody
Svar från Melody i ämnet Hur allvarligt är ensamhet?
Det är allvarligt att vara ensam, ensamhet räknas som att röka eller lida av fetma för hälsan - om inte mer.

Jag trivs inte i min nuvarande situation där jag är ensam mkt och inte bryter min sociala isolation. Samtidigt är jag trött och vill helst umgås kravlöst, dvs jobb och annat kan vara rätt utmanande då jag saknar energi.

Vill connecta med andra så mkt det går.
Mer
5 år 6 månader sedan #1101292 av Lupitia
Jag vet inte vad folk har skrivit men att vara ensam tror jag är dåligt men ensamhet är något bra. Tycker det är skillnad på de två. Ensamhet är något man mer väljer när man måste vila från allt socialt medans att vara ensam är något man är ofrivilligt
Mer
5 år 6 månader sedan #1101335 av Nissegossen
När man har mycket röster i huvudet då är man ofta psykotisk och helt uppe i sin egen värld då är varje ord inom en viktigt för en just då och vill inte ha med andra människor att göra, de stör en. Varje avbrott "stör" en men det kan också vara något som bryter psykosen också. Till en sådan person skall man vara försiktig tala lågt fånga intresset och väga varje ord man säger med karat i vågskålen det är ett mått i detta fall är det ord till den person det gäller som är mycket labil inom sig och varje ord är viktigt, en kvinna är oftast den som har störst chans av naturen att bryta tystnadsvallen hos den som är psykotisk orden ger sig i stunden vad man säger livet blir efter hur man talar till den som är psykotisk det bör vara en utbildad psykolog som vet hur viktiga ord är för den som är psykotisk det kan vara skillnad på liv och död för personen som vill bryta den inre kontakten mot fortsatt yttre kontakten att bryta den inre dialogen när den inte är av godo är livsviktigt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1101358 av Utomjordingen
Min kvinna är typiskt en kvinna ska vara som städar, lagar mat, tvättar och sånt! Visst, jag kan laga mat jag också och städar väl också men mest runt mitt revir där jag har min hobbyverksamhet. Innan jag träffade min kvinna så var det jag den som hade städat och fint hemma men nu har min kvinna tagit över det mesta i hemmet och jag låter henne få göra det för hon vill ha det på sitt sett. Ibland undrar jag om inte hemmet skulle förfalla om jag inte hade min kvinna? Eller skulle jag få en nystart i livet och börja anpassa mig som ensamstående som jag var innan jag träffade min kvinna?

Det är viktigt att ha egen tid även om man är två i hemmet!
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 6 månader sedan #1101398 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur allvarligt är ensamhet?
Personer med schizofreni får färre psykoser om de lever ensamma än med sina föräldrar.
Mer
5 år 6 månader sedan #1101400 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur allvarligt är ensamhet?
Ja, det stämmer. Föräldrarna är en börda.