Varför får man nämna ras på hundar men inte på människor?

Mer
5 år 5 månader sedan #1104211 av memphis
Det sägs att vad som skiljer människor åt är utseende, inte egenskaper. Hundarnas raser har vissa fysiska betingelser som bland annat utseende, men även egenskaper knutna till sina olika raser. Men visst kan man vara rasist mot hundar också. Vissa anser att pitbullhundar är inget annat än mördarmaskiner, eller så gillar de inte t ex schäfrar. Helt beroende av ras, inte personlighet. Det är ju rasism.
Mer
5 år 5 månader sedan #1104248 av Nissegossen
En blandhund har ofta inget fel på psyket vilket många rashundar har. Blandrashundar skulle ju vara välkommet inom raserna då de oftast är mer lugna och finare till sättet än många renrasiga hundar

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 5 månader sedan #1104253 av Geta
Många rashundar är sönderavlade.
Mer
5 år 5 månader sedan #1104309 av memphis
Ja de populäraste raserna blir oftast avelskadade och sjukliga.

Jag kan erkänna att jag själv har fördomar mot amstaff och pitbulltypen av hundar. Min hund får inte leka med såna hundar för det kan slå om till jakt och blodigt allvar är min "fördom".
Mer
5 år 5 månader sedan #1104332 av wasp

ispegelland skrev: Ja de populäraste raserna blir oftast avelskadade och sjukliga.

Jag kan erkänna att jag själv har fördomar mot amstaff och pitbulltypen av hundar. Min hund får inte leka med såna hundar för det kan slå om till jakt och blodigt allvar är min "fördom".


Ja! Ligger sanning i det! Hur är det fatt med ägarna då?? Många kriminella har kamphund, eller Schäfer, Dobbermann eller Rottweiler som skydd.