Min semester om en månad...

Mer
4 år 11 månader sedan #1153419 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Min semester om en månad...
Jag hade kollat efter invasionen -44 om där är nått kvar i Normandie. Där är kanske museum?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1153440 av Nissegossen
Läste det för bara några dagar sedan då de firade 75 års dagen det finns många museer i Normandiet ang om kriget
www.expressen.se/allt-om-resor/resmal/eu...agot-alldeles-extra/

Jag har för mig att på en Tiger gick åt 5st Sherman för att slå ut en Tiger
sv.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman

En Tiger var lättast att slå ut bakifrån då där var tunnast pansar och där motorn låg

Jag gjorde ju lumpen med huvud vapnet var en pansarvärnskanon den penetrerarade varje känt pansar då. Men för oss som stred hade då 1969 16 sek att leva om vi skjutit två gånger om vi röjt oss och inte slagit ut stridsvagnen då hade vi order på att slänga oss i skydd annars var vi döda.

Vi var ju även i skövde där de hade pansarutbildning och även övningar med att bekämpa PVB ett fordon där det var soldater som i skydd i pansarvagnen där de hoppade ut stridsberedda
sv.wikipedia.org/wiki/Pansarbandvagn_301

Samt att vi var i stridsvagn S

Vi lärde oss mycket på det. De sade pga den tidens avståndsinstrument att vi var lätta att upptäcka i ett skogsbryn och få avståndet till oss pga träden.

De sade att svårast att upptäcka oss var ute på ett fält där vi skulle ligga dolda och först när vi skulle bekämpa dem dök upp med kanon och allt. På den tidens avståndsinstrument hade de svårt att avläsa avståndet därmed öka chansen att överleva

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 11 månader sedan #1153453 av Geta
Svar från Geta i ämnet Min semester om en månad...
Det skedde nyligen en otäck olycka under en militärövning. Hemvärnssoldater hade gömt sig i en dunge. Ett pansarfordon körde på tältet. En person dog tror jag.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1153455 av Nissegossen
En sådan här var jag gruppchef över benämnd

sv.wikipedia.org/wiki/Pansarvärnspjäs_1110
samt en kulspruta och GRG karlgustav för rätt många år sedan var Engelska flottan i stan jag såg insidan på ett fartyg och såg att de hade det Svanska GRG Karlgustav sv.wikipedia.org/wiki/Granatgev%C3%A4r_m/48

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1153458 av Nissegossen
Dublett därför ta bort

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 11 månader sedan #1153460 av Vittrad
Coolt. Uppdatera oss gärna med bilder från din resa, Richard! :) Och glöm inte att kolla oljan osv innan ni åker.