Nya ärr

Mer
17 år 7 månader sedan #49197 av skuggan
Nya ärr skapades av skuggan
i kväll blev det nya ärr igen både på kropp och själ
mina gammla hinnar aldrg läkas från det kommer nya
Mer
17 år 7 månader sedan #49198 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Nya ärr
Samma här med mig. Jag går jämt med kompresser runt handleden eller på mina lår. Ärren är många nu...

PS. Jag kommer också från Blekinge...

/A
Mer
17 år 7 månader sedan #49203 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Nya ärr
Jag lider med er, skuggan och aspergergirl. Men, "självmedicinering" genom självskadebeteende är inte typiskt för de som har schizofreni. Ville bara påpeka det. Vi som har schizofreni har alla möjliga andra saker vi gör som är typiskt när själen är splittrad.

Hoppas ni som skär er inte tar illa upp. Ert helvete är inte mindre för att ni inte har schizofreni, det är jag fullt medveten om. Som tur är finns det ingen tävling vem som lider mest. Alla får vi lida i perioder. För det mesta går det jobbiga över. Även psykiska ärr kan läka med tiden. Tills dess får vi skriva av oss lite här på Viska och hålla tummarna för varann att vården av våra sår är bra.

Prata inte med hat i munnen!
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #49204 av
Svar från i ämnet Nya ärr
ja, det är inte typiskt för shizofreni, att skada sig själv på det sättet ni beskriver.de enda gångerna jag skar mig själv var på ungdomsvårdskolan i tonåren, då jag var gränspsykotisk-borderline.8 år senare får jag min första psykos.det var hemskare än vad jag någonsin känt under alla år.så, shizofreni psykoser är något helt annat.kram
Mer
17 år 7 månader sedan #49216 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nya ärr
Skuggan och Aspergergirl... jag skar mig också som ung... men lärde mig hantera min ångest på andra sätt... för mig var det rösterna som sa åt mig att bränna och skära mig, och jag lärde mig att säga ifrån åt dem så småningom...

Gör en lista med tio saker som lindrar ångesten som du kan göra innan du skär dig... några exempel kan vara att duscha varmt eller kallt, att ta en gummisnodd runt handleden och spänna den och släppa den (det gör ont men det ger inget sår), att måla hunden med röd färg om blod är viktigt, att rita en bild av en hand och klippa i bilden, att krossa en tom aluminiumburk (ger utlopp för ilska), att kasta kuddar in i väggen, att skrika, att sjunga med i en låt man tycker om med hög röst (släpper ut ångest), mm...

Du får pröva dig fram med vad som kan vara till hjälp för just dig... vitsen är att man gör annat som är mindre destruktivt än att skära sig... och på så sätt lär sig hantera ångesten...

Bra tekniker att hantera ångest kan också vara att fokusera på andningen och slappna av i kroppen... avslappningsövningar på band eller cd kan hjälpa... meditation, eller yogaövningar...

Hoppas något av detta kan vara en hjälp...
Mer
17 år 7 månader sedan #49231 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Nya ärr
Om det är så konstruktivt eller inte vet jag inte. Men jag kan tycka att ljudet av saker som kraschar är skönt.