Språkfascist

Mer
3 år 5 månader sedan #1303890 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Språkfascist
Ja, man skall inte citera texten ovanför, men vissa kanske gör det för de kan läsa texten när de skriver.
Mer
3 år 5 månader sedan #1304151 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Språkfascist
Jag stör mig oerhört på det nu, verkar det, accepterade ordet 'hen'. Precis som Fantasio skriver så är det språkligt felaktigt att t ex säga "jag såg han på stan". Men om man använder 'hen' istället blir det helt plötsligt rätt: "Jag såg hen på stan".

'Hen' är ett neutralt pronomen som tydligen inte går att böja i bestämd form vilket gör det till ett språkligt missfoster. För hur ska det böjas: 'Henom'? "Jag såg henom på stan"?

Jag kommer ALDRIG att använda ordet 'hen'. Det finns andra sätt att neutralisera pronomen på. I meningen "jag såg han på stan" har man redan sagt namnet och därmed avslöjat personens kön. I andra meningar kan man med fördel använda 'denne'. T ex "Tjuven sprang snabbt iväg och polisen följde efter denne".
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1304153 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Språkfascist
varför är du Cosmos så fixerad av vilket könsorgan en människa har så du måste tilltala en människa utifrån vilken könsorgan den har? som tex ordet "han (penis)" eller ordet "hon (slida)"?? i klartext du kan lika gärna säga - polisen jagade den med en penis och det var ingen tjuv med en slida iblandad"! hör du hur löljigt det låter?
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 5 månader sedan #1304157 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Språkfascist
Då har du nog läst fel Pimed. Det är inte könsorganet som är det centrala här, utan grammatik. Menar jag könsorganen som så viktigt för innehållet så skriver jag det, annars inget.
Mer
3 år 5 månader sedan #1304158 av Geta
Svar från Geta i ämnet Språkfascist
Nu har man gett ut en ny barnens bibel, där kön ska vara utfasade.
Mer
3 år 5 månader sedan #1304159 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Språkfascist
Barnen är försökskaniner. Det är svensk extremism i ett nötskal.