har jag så kallad schizoid personlighetsstörning?

Mer
19 år 6 månader sedan #5208 av Admin1
På länken nedan kan man se de frågor, som en läkare ställer till en person, som man tror har schizoid personlighetsstörning. Vill man diagnosticera sig måste man betala 10 USD, men då gäller det alla sajtens diagnoser under ett år.
www.medical-library.org/journals ... nality.htm
Mer
19 år 6 månader sedan #5226 av Isa-Alise
Vad skulle en viss diagnos egentligen ge dig? Förändrar det något? Viktigare tror jag är att se vilka resurser man har inom sig som fungerar bra... och vilka problem man behöver jobba med...

Inget är statiskt här i livet... en diagnos innebär inte en dom att man alltid ska förbli sjuk... tvärtom kan man återhämta sig... utvecklas... mogna... lära känna sig själv på djupet... och omskapa sig själv så att man fungerar lite mer som man själv vill... genom terapi...och genom kamratstöd... och självhjälp... och egna strategier...

Det är väl jättebra att du inser att finns något som du kanske behöver hjälp med... det är första steget till förändring...
Mer
17 år 3 månader sedan #62608 av aspie

Jakob skrev: Det går inte att bota. Du kanske har Asperger Syndrom?

Aspergers syndrom är nästan identisk med schizoid personlighetsstörning. Själv har jag AS, men får också ytterst höga schizoidpoäng i tester. Men jag har inte behov att bli av med mina särdrag.

- aspie
  • Cold_Soul
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #62640 av Cold_Soul
Jag kan ju dela med mig lite av mina erfarenheter.

Jag har diagnosen schizoid personlighetsstörning men jag lever ändå ett bra liv och mår bra för det, ordet personlighetsstörning kan låta väldigt negativt laddat och som något jätteallvarligt men det är långtifrån så illa som det låter.

Psykiatrin har sagt till mig att alla personlighetsstörningar blir mindre framträdande med ökande ålder eftersom man mognar och "lär om" d.v.s man lär sig hantera problemen på ett bra sätt. Så om 10-15 år kanske jag inte längre är Schizoid.

Sen så utvecklas det ständigt nya mediciner så man vet ju aldrig om det i framtiden finns ett botemedel mot just det flacka känslolivet och den låga sociala förmågan som ju är huvudsymptomen hos oss som är schizoida.

Jag har fått neuroleptika och terapi mot mina besvär, men ofta är det så att de som har schizoid personlighetsstöring inte alls lider av sin livssituation så därför söker de sällan hjälp vilket jag gjorde.

Hoppas mitt svar varit till hjälp