dissociativ

Mer
19 år 6 månader sedan #5166 av hj
dissociativ skapades av hj
Jag kommer att få hjälp i från kommunen i form av en kontaktperson,jag har blivit klassad som svårt handikappad.
Förutom schizotyp personlighetsstörning,har jag fått en diagnos som heter Dissociativpersonlighetsstörning,kan nån förklara detta?
Dessutom så har jag en mängd andra diagnoser...
Men det enda jag förstår är att jag mår dåligt och har ångest.
Mer
19 år 6 månader sedan #5173 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet dissociativ
Dissociativ innebär att man kan anta ofta flera olika personligheter. Oftast drabbar den kvinnor som utsatts för övergrepp i barndomen. Den är inte så vanlig bland män. Den kallas också ibland Multipel personlighetsstörning. Många vanliga människor tror att schizofreni är samma sak som dissociativ, men det är ju helt fel.
cms.psychologytoday.com/conditions/did.html
Mer
19 år 6 månader sedan #5182 av hj
Svar från hj i ämnet dissociativ
Tack admin för ditt svar men jag är en man och har en svår mycket svår trauma,från barndomen,det är därför jag känner att det känns orätvist att det finns så mycket för kvinnor,då jag själv har blivit våldtagen både fysiskt och psykiskt.
Mer
19 år 6 månader sedan #5183 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet dissociativ
Vad jobbigt för dig... jag hoppas att du kan få hjälp att bearbeta ditt trauma... försök få tillgång till psykoterapi... det kan läka de psykiska såren...
Mer
19 år 6 månader sedan #5194 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet dissociativ
Jag tycker också att du skall försöka få terapi. Jag tror att det kan vara bra för dig. Kontaktperson borde nog egentligen nästan alla ha och i Kanada och England får nästan alla nyinsjuknade det. Det är bra att få hjälp med att ordna olika saker när man inte är i toppform. Annars tycker jag att du låter lite väl pessimistisk. Schizotyp är normalt mycket lindrigare än schizofreni.
Mer
19 år 6 månader sedan #5213 av ninni
Svar från ninni i ämnet dissassociativ!
Hej!
Jag har läst en bok om borderline personlighet och i den stod det att dissassociativ personlighet kan ingå i borderline! Det fungerar så att man har, omedvetna om varandra, olika personligheter! Mycket underligt och annorlunda. Det finns filmer om det, kan inte i stunden komma på några titlar!

Lycka till med tillfrisknadet, för med rätt terapi kan man bli frisk!

ingrid