Osjälvständig personlighetsstörning

Mer
19 år 5 månader sedan #5861 av Moonlight
Jag har kollat i DSM-IV och jag tycker det här är det enda som stämmer på mig, och psykologen sa att jag hade ikryssat alla på osjälvständig i SCID-II, men jag kan ju erkänna att jag kan vara paranoid och fobisk också men jag har ju inte schizofreni, jag har fått diagnos Psykos UNS förrut men det känns inte som att det är så säkert, jag var mest paranoid och så. Men varför heter det personlighetsstörning, vad kännetecknar en personlighetsstörning, varför får man sån?
Mer
19 år 5 månader sedan #5899 av Admin1
Det finns en del bra info om personlighetsstörningar på länkarna nedan. Personlighetsstörningar är inte lika allvarliga, som sjukdomar. De flesta kan leva normala liv, men ibland vid stress av olika slag eller ökade yttre påfrestningar kan de försämras och fungera sämre. De personlighetsstörningar, som jag känner till som kan vara lite besvärligare är schizotyp och borderline.

Man tror att personlighetsstörningar orsakas av en kombination av uppfostran, personlighet och social utveckling samt ärftliga och biologiska faktorer. Besvären visar sig ofta vid ökad stress och problem med andra människor. Därför fokuserar sig behandlingen på att lära sig hantera problemen samt lära sig att umgås med andra människor.

mentalhelp.net/poc/center_index.php?id=8
web4health.info/sv/answers/borde ... sorder.htm