Inre funderingar - dela med dig!

Mer
19 år 5 månader sedan #6531 av kukushka
Det är mycket elände i denna värld. Mycket är hemskt och oförståeligt, Alla är så centrerade i sig själva, till och med jag. Jag finner ingen mening av att ta hand om mig och alla andra, för att vad hjälper det. När inget är bra. Men, om man tänker efter, Så gör vi så mycket bra som vi kan, dom flesta av oss människor.
När man vill skaffa ny kunskap. Tänker man, vad har man för nytta med det när man ändå inte kommer att utveckla världen till ett bättre.

Jag ska försöka vara mig själv så mycket som det bara går. Men det är ganska svårt då man har rasistiska och otrevliga inre röster. Och inte nog med det så vet jag väldigt lite om mig själv. Känner mig som en fånge mellan verkligheten och fantasin. Jag inbillar mig för mycket. Kanske för att jag känner mig Obetydelse full. Nog med det där så känner jag mig jädrans förbannad på mig själv. För hur jag är som person. Det är så himla konstigt, livet.
Ibland inbillar jag mig så mycket att man är den person som man har bild av. Är inte det en inbillning då? Att man bara fullföljer den egna bilden av sig själv!

Hela jag är en inbillning, jag har sugit åt mig fantasin. Kanske för att det känns knäppt att stå ut med allt dåliga i livet.
När jag hör folk prata om mig. Ok. Då jag inbillar mig, är nog för att åter känna mig betydelsefull. Det är lite ironiskt. Till exempel när man är med vänner så känner man sig en person som är byggd utifrån fantasin. Det skulle vara skönt att försöka återskapa sig själv och sina tankar. Då jag vet att det är jag själv som styr mig och ingen annan, och självklart inte mina fantasier.
Hårda krav på sig är byggd utifrån en vision som man har. Att göra världen bättre att leva i.
Det känns ibland att jag vill kontrollera andras tankar. Och det gör jag delvis, genom att börja tänka åt andra utifrån min egen bild av mig själv. Ett exempel är att jag frågar vad personen tycker om mig kontinuerligt.
Det är så jag gör för att känna mig åter betydelsefull och viktig. Det är då jag på nått sätt har kontroll över personen på min bekostnad.

Jag skulle passa bättre om jag vore mer en person som var sig själv mer. Men är inte det en inbillning? Jag ser saker och ting ganska enkelt. Men ändå obegripligt för en annan person.
Eller tvärtom.
Folk vill få mig på plats. Där andra tar steget före mig. Det var så mycket förr och ibland idag också.
Det kanske inte var så. Men det är en känsla som jag har. Därför vill jag kontrollera andras tankar om mig själv. När jag väll gör det kan jag gå förbi personen med vetskap att jag har låst personens bild om mig.

Om jag kunde skulle jag resa tillbaka i tiden med den vishet som man har. För att bygga upp sig själv annorlunda.

Världen är orättvis. Vi människor kunde ha gjort den bättre. Mycket vill ha mer som jag brukar säja. Det är helt åt skogen med att själv som person att försöka ändra världen, efter eget tycke och smak. Jag väljer att inte skaffa eget tycke då det kommer från omvärlden och inte från min egen fantasi.

Det känns som om man har blivit knäckt. Och att det inte finns nått att förstå sig på.
Då vi människor är det mest idiotiska varelse i hela världshistorien. Vi är fördömda att lida för det historia vi har byggd upp.

Allt man gör, precis allt! Kommer inte det från människor omkring sig, att allt man har lärt sig och allt man har utvecklat och hur man har utvecklats. Att inget är originellt. Jag känner mig jävligt argh och knäckt för det jag har åstadkommit i livet, känns som om allt jag har gjort är bara en produkt av min inbillning. Man skapar sig själv, men jag har skapt mig själv utifrån min egen fantasi.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Alltihop är som en lång filmsekvens där alla spelar sin roll efter tycke och egen inbillning. Jag känner mig jävligt knäckt utan några känslor som depression, ångest eller något sinnestillstånd.

Jag vet inte hur jag ska ta mig till. Mycket är så himla fel, men ändå finns det så mycket gott i världen, men det goda har jag ganska svårt att sätta mig in i. Då jag är väldigt besviken, argh och ursinnig på mig själv, för den jag är. Då det går att inte att ändra nåt i världen, ska jag åtminstone ändra på mig och min tankeverksamhet. Jag står här som person i världen som har blivit knäckt av det jag har sett. Jag har föraningar om att desto längre jag lever, desto mer jag mister livsglädjen. Till och med hur jag tänker, hur jag är. Joo, men i för sig, jag är bra som jag är. Men nu är det DOM, känner mig knappt som DOM, dom är helt som maskiner som går utifrån världens tycke och smak. Men förstås finns det hopp, då jag ser att vi människor försöker se saker så positivt som det bara går.

Jag orkar inte spela en roll längre, det känns helt idiotiskt att vara här i världen och se allt gå åt skogen för mänskligheten och för sin egen skull, då man är en ego centrerad som alla andra.
Man tar dagen som den siste droppen. Man ser inte att det finns en framtid för hur vi är och vad vi kan åstadkomma, science-fiction är nåt som jag har som intresse, och jag har märkt att mycket av det som står i berättelserna, det stämmer. Nu tycker du säkert att jag är störd. Men varför i helvete ska jag bry mig. Jag är förbannad! Jag är den största kopian som finns i hela världen, från och med nu har mitt system blivit knäckt och så jädrans korrupt att jag vet inte vad som är verkligt och vad som stämmer överens med det verkliga livet.

Jag sitter här mållös utan att veta vad som kommer hända i min framtid eller för mänskligheten.

Jag är en medmänniska och det kommer jag att alltid vara, men ibland kan jag undra om jag verkligen är det. Jag får hoppas verkligen att det kommer från fantasin istället från en person jag har träffat. Men fantasin kommer från det information man har fått in från personer och allt man har sett. Där igen känner jag mig knäckt, finner ingen lösning ur situationen att inte känna sig knäckt. Du tror säkert nu att jag är den mest absurda människan i hela klotet. Men jag är fan den jag är. Jag kan inte göra nåt annat än att leva och suga åt mig den information som gör mig ännu mer knäckt och vilse.
Mer
19 år 5 månader sedan #6536 av silverseven
Hej!
Delar av vad du så färgrikt beskriver kan jag känna igen mig i.
Jag undrar dagligen hur människor orkar vara så levande men samtidigt så totalt destruktiva. Tex så är människor så väldigt konstruktiva när de skapar vapen att döda varandra med.

Tror aldrig att jag har kännt mig som en människa, jag har försökt från och till men aldrig riktigt lyckas.
Tragiskt nog är en av mina lyckliga stunder när jag står vid ett övergångställe och en riktig människa stannar sin bil för att "jag" står där.

Välkommen hit föresten /S
Mer
19 år 5 månader sedan #6538 av silverseven
oj du blev visst medlem dec -03, men jag förlåter mig själv för det misstaget :-)
Mer
19 år 5 månader sedan #6565 av Admin1
Välkommen!

Tack för en intressant beskrivning. Jag tror att media ligger mycket bakom vår uppfattning av världen. Hade du skrivit för 50 år sedan hade inte världsproblemen upplevts som lika stora för dig.

TV har flyttat in varje våldsdåd och konflikt i världen till ditt vardagsrum och det mår kanske inte alla människor bra av. Du kanske skulle försöka ransonera TV-nyheterna och helst undvika kvällstidningar. Jag har slutat med kvällstidningarna för jag orkade inte med deras frossande i brott och elände. Det är bättre att läsa DN och sådana tidningar istället.

Du skrev att du hade problem med röster. Har du pratat med din läkare om det? Förutom att byta läkemedel så finns det också kognitiv beteendeterapi som har viss effekt - brukar halvera symptomen. Patientutbildning kan också mildra symtom.

När jag upplever att tillvaron börjar bli nattsvart brukar jag köra depressionstesten på Deprimerad.net. Upptäcker jag att jag är deprimerad brukar jag ta Cipramil som jag har recept på.
213.88.140.183/deprimerad/allm/testa/madrs.htm
Mer
19 år 5 månader sedan #6573 av Nissegossen
Det var några år sedan (märks på texten) som någon bad mig skriva en text om världsläget. Det ville jag inte alls, så jag vart rebell och skrev den här i stället. Varsågoda!

Krig eller vad?

Mellanöstern kontra Målila, vilka nyheter skall man förmedla?

Vi matas ju dagligen med allt som händer ute i världen; är det inte krig eller jordbävning, så är det gamla pålitliga självmordsbombare i mellan östern.

Vore det inte bättre att vi började titta efter trevliga nyheter på hemmaplan? Jag tänker inte på det där med regerings ombildningar och kriserna i Ericsonkoncernen och raset på aktiemarknaden för sagda aktie.
Nej! Jag tänker på det varför inte instifta en lag som säger att idag skall vi förmedla de små nyheterna, de trevliga som folk pratar om i t ex Målila.

Varenda tidning måste förmedla nyheter just idag från Målila.

Det jag tänker på är att man skulle stort förmedla att Svenne besökt lila Dolores från Argentina på flyktingförläggningen och gett henne en stor kram och en puss på kinden. Detta skulle givetvis få plats på första sidan med fotografi och allt.
Man kunde också förmedla på första sidan att Jönssons katt har fått åtta små nya kattungar, fyra av dessa var svarta, två var svarta och vita med vita nosar, en svart med vita strumpor och hör och häpnas en helt vit med svart svans.
Ledarsidan kunde behandla bråket inom idrottsföreningen, där man tvistar om man skall köpa in ishockeyutrustning till grabbarna, eller om ridtjejerna skall få en ny sadel. Det verkar som att tjejerna vinner, för en sadel är hundra kronor billigare en än ny målvaktsutrustning.

Vi kunde tala om att pensionärsföreningens medlemmar i torsdags vann 50 000 kr på penninglotteriets dragning och att det var högsta vinsten de någonsin vunnit. Naturligtvis måste vi ju tala om att herr Johanssons tvättdagar nu är inne på 10:e veckan med klart och solsken på tvättdagen, där måste vi ju säga kors i taket!

Vi kan tala om att skörden var över förväntningarna i potatislandet. Det var hela femton goa knölar under varje stånd!

Vad skall man säga, är inte det bättre än en massa döda i massakrer i Uganda, terrorbombningar av irakiska småbönder som kliver i bombkrater efter bombkrater. Där general Bush bombar irakierna till att bli ett buskfolk.
Jag propagerar för mer nyheter från Målila!
Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6597 av Admin1
Väldigt bra Nissegossen! Världens bekymmer är nog egentligen bäst att slippa för det är inte mycket man kan göra åt det på avstånd annat än beklaga. Naturligtvis finns det folk som tror sig kunna förändra världen, men kanske är det tur att det finns optimister. Det är ju bara att titta på hur schizofrenivården i Sverige har förändrats i Sverige på senare år. Inte mycket trots ett ganska stort förändringstryck.