The Passion of the Christ

Mer
15 år 2 månader sedan #179513 av wasp
Svar från wasp i ämnet The passion of the Christ
Ja du, TIKKI! Tittade lite på Google och läste vad Wikipedia hade att säga om både filmen och budskapet. Jesu lidande på korset ska väl symbolisera männisornas ondska (Jesus lider i vårt ställe). KG Hammar ville tona ner själva korsfästelsen och i stället tala om en "hoppfull teologi"
Vad nu "hoppfull teologi" står för kan kanske en präst i statskyrkan svara på.
  • Melun
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #179534 av Melun
Svar från Melun i ämnet The Passion of the Christ
Jag har sett filmen, men jag tycker inte om den. För mycket våld. För lite sammanhang
Mer
15 år 2 månader sedan #179538 av Potte-Boa Jösse
South Park har gjort en bra parodi på filmen. The Passion of the Jews, säsong 8 avsnitt 4.

Stan och Kenny tycker filmen är jättedålig och åker till en knäpp Mel Gibson för att få pengarna tillbaka. Cartman tycker filmen är jättebra och startar en fanclub med sig själv som Hitler. Medans Kyle, jude, tycker judarna är förfärligt hemska i filmen och drabbas av dåligt samvete. I slutet ber han att i synagogan få säga till sin församling detta:

-"Rabbi: And now, one of our fine young shlokas, Kyle Broflovski, has asked if he could speak to the congregation.
Kyle: Thank you, Rabbi. In 1973, the United States officially issued an apology to the African-American community for slavery. In 1956, Germany officially apologized for World War II AND the Holocaust. And now, I believe, in 2004, the Jewish community needs to apologize for the death of Jesus. (The others are outraged)"

Själv vill jag inte se filmen. Verkar bara vara en pervers våldsorgie med en tokig Mel Gibson.

ÄLSKA MERA!
Mer
15 år 2 månader sedan #179545 av skord
Svar från skord i ämnet The Passion of the Christ
hej tikki, jag har sett den och gillar den. (jag har delvis kristen livssyn-

beror på va man menar med det. jag är inte döpt eller komfirmerad (och om jag skulle gifta mej nångång så aldrig i kyrkan)

för det är kyrkan som är problemet ser jag det som. och har inget med hjälten jesus att göra.

jag gillar mohammed och budda och lao-tze osv, dom andra mästarna och mästarinnorna som finns i tusentals

och gömt i historien och nuet i miljarder och åter miljarder.
Mer
15 år 2 månader sedan #179633 av Skötaren
Svar från Skötaren i ämnet The Passion of the Christ
Pingstvän. Jag är kluven till filmen. Egentligen är jag helt emot våld, så å ena sidan tycker jag att filmen är för våldsam. Å andra sidan tycker jag att det i denna film är berättigat (stavning?) för att visa vad Jesus egentligen genomled. I andra filmer med samma tema blir allt så förenklat, de ger skenet av att han egentligen inte plågades så mycket. Jag tror denna ligger mycket närmre sanningen...