Religion

Mer
15 år 2 veckor sedan #201092 av Ready
Religion skapades av Ready
Jag har funderat lite på vad religionen fyller för behov och vilka frågor den egentligen besvarar? Kan man säga att religion besvarar vad som är meningen med livet? Jag tänkte så här: Det finns ingen sanning. Därför har vi religioner som ger oss en mening i livet.
Mer
15 år 2 veckor sedan #201098 av Geta
Svar från Geta i ämnet Religion
Den som är rik, stark och frisk vänder sig sällan
till religionen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 veckor sedan #201100 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Religion

Ready skrev: Jag har funderat lite på vad religionen fyller för behov och vilka frågor den egentligen besvarar? Kan man säga att religion besvarar vad som är meningen med livet? Jag tänkte så här: Det finns ingen sanning. Därför har vi religioner som ger oss en mening i livet.


Om det inte finns en sanning, hur kan då religionerna existera? Alla religionerna ser sin egen tro som den absoluta sanningen. Dessa lever enligt sin övertygelse, dem klarar inte att konfronteras med en annan sanning. Men om vi ser det rent filosofiskt, så är sanningen subjektiv, alltså den kan inte existera utanför glasbubblan. Den sanning vi ser är enbart betingad utifrån hur vi upplever att vi orkar med.

Eller man kan se det som att sanning är brutal och råhjärtad eller man kan se det som att ondska inte finns.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 2 veckor sedan #201173 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Religion
Religionens stora uppgift tycker jag är att lära ut hur man skall uppträda mot sina medmänniskor. Religionen hade förr väldigt stor betydelse för folks liv och handlade man fel kunde man bli bestraffad av Gud. Många blev nog bättre människor av detta. Idag har det starka samhället med lagar och polis tagit över religionens gamla uppgift.
Mer
15 år 2 veckor sedan #201177 av Anaphaxeton
Svar från Anaphaxeton i ämnet Religion
Hej

Typ kristendomen , tror på en gud som bestraffar dig och kan till och med skicka dig till helvetet när du dör. Men samtidigt så säger han att han älskar dig. Detta tycker jag är skit.
Mer
15 år 2 veckor sedan #201381 av Potte-Boa Jösse
Svar från Potte-Boa Jösse i ämnet Religion
Tacka vet jag husguden a la Caroline af Ugglas. Man ber inåt om vem vill jag vara och så blir man den till sist!