Gudomligt ingripande

Mer
14 år 9 månader sedan #225470 av amginea
Svar från amginea i ämnet Gudomligt ingripande
Är alldeles för trött för att läsa genom alla tre länkarna, men det var en grov (och ful) förenkling av det ontologiska gudsbeviset länk 2 gav.

...Plus att det faller på sig självt.

Jag är däremot på på att argumentera -mot- Guds existens om någon kan tänka sig argumentera för (inte posta tre länkar).
Mer
14 år 9 månader sedan #225471 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gudomligt ingripande
här är jag nu, långt borta och seglar i liite okända vatten...


sv.wikipedia.org/wiki/Esoterism
sv.wikipedia.org/wiki/Teosofi

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 9 månader sedan #225473 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gudomligt ingripande

amginea skrev: Är alldeles för trött för att läsa genom alla tre länkarna, men det var en grov (och ful) förenkling av det ontologiska gudsbeviset länk 2 gav.

...Plus att det faller på sig självt.

Jag är däremot på på att argumentera -mot- Guds existens om någon kan tänka sig argumentera för (inte posta tre länkar).


jag är också för trött för att lägga ned energi på detta. var och en tror som den vill-(Ske din tro! För dig själv)

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 9 månader sedan #225530 av Potte-Boa Jösse

PSR skrev: Potte-Boa Jösse,

Måste finnas en urkraft som ordnat allt i vår fantastiska värld. Kaos-determinism håller inte som förklaringsmodell. Särskilt inte på oss människor.


PSR,
det ligger nånting i det du skriver. Denna urkraft som du har skrivit om är jag också inne på. Fast i all ödmjukhet måste jag erkänna att det är ganska svårt att säga hur liv uppkommit och beskriva krafterna i universum. Det övergår mitt förstånd. Universum är antagligen oändligt men min hjärna är begränsad.
Mer
14 år 9 månader sedan #225534 av Potte-Boa Jösse
Om Guds existens verkligen gick att bevisa skulle människan genast missbruka Gud. Därför är jag nöjd med att det inte går att bevisa Guds existens.
Tyvärr finns det sekter och andra människor i olika religioner som missbrukar Guds kraft redan nu. Därför säger jag att jag tror på Gud men inte på någon religion.
Mer
14 år 9 månader sedan #225547 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gudomligt ingripande
Farsan som läste bibeln varje dag mot slutet av sitt liv, var också inne på att det var en urkraft, som skapade universum. självklart är Gud större än oss själva. dock tror jag inte att den som talar genom helig ande till människor är den som vi vardagligen kallar för gud utan den jahve, eller då Jehova som vi möter i gamla testamentet är i översättning av vad exv Jehova betyder. det betyder; "Jag är den jag är, eller jag är såsom den jag är"

Det kan ju varje människa säga om sig själv utan att för den skull utge sig för att vara skaparen av världsalltet. låt vara att den vi kallar för Gud är omdanaren av det som innan var kaos och har ut ur det skapat kosmos och vi har fått ett sammanhållet himmelrike. Där det då, om det finns tid och att det innebär att det inte sker någon annan skada, går att rucka något på tiden och därmed stoppa något som annars kommer att hända. Ibland finns ingen tid kvar för den människa det gäller utan att då klämtar klockan för dig och då är det dags att be dina böner, för att då har du fått hembud.

PSR, jag tror ju det att för det mesta är det så att ingen räddning finnes och då får det bara gå som det går. men, att det absolut går, att om tid finnes till det, göra ett s.k Guds ingripande och rädda folk. det kommer aldrig att märkas, för att människorna får för det mesta aldrig höra talas om det.

jag tror att det går att påverka sitt/ens eget öde....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum