Vill Gud rädda oss??

Mer
13 år 4 månader sedan #355027 av Melun
Om ni vill omvända er och tro, så vill jag rädda er. Så säger nog Gud...
Mer
13 år 4 månader sedan #355034 av Potte-Boa Jösse
Ja, det är klart Gud vill rädda oss!
Mer
13 år 4 månader sedan #355094 av unGod
Svar från unGod i ämnet Vill Gud rädda oss??

Melun skrev: Om ni vill omvända er och tro, så vill jag rädda er. Så säger nog Gud...


jag tror DU säger det inte gud.
Mer
13 år 4 månader sedan #355098 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vill Gud rädda oss??
Vad ska Gud rädda oss till?
Mer
13 år 4 månader sedan #355101 av schizo
Svar från schizo i ämnet Vill Gud rädda oss??
Som icke troende har jag svårt att förstå frågan. Utan att vilja vara respektlös mot er tro måste jag ändå fråga, om gud hade haft det inflytande alla troende påstår hur kan oskyldiga barn dö en grym svältdöd, lemlästas, våldtas och användas som billig arbetskraft eller slavar?

För mig verkar den gud alla hänvisar till mest vara på en väldigt lång semester eller har kanske drabbats av alzheimer. Oförmögen att se lidandet.

En sådan grym gud vill inte jag ska rädda mig, rädda mig till vad? Eller är det meningen att vi inte ska förstå, vad har vi i så fall fått denna unika hjärna till?

Svara nu inte att herrens vägar äro outgrundliga, standardsvaret när en troende inte vet, ungefär som när en politiker säger; den här frågan måste vi titta närmare på! Eller att detta är vårt eget ansvar, vad har i så fall en allsmäktig gud för roll?

Oftast blir svaret ett cirkelresonemang, gud kan vi inte förstå, alltså måste vi ge oss till honom utan krav, meningen med livet är att utsättas för prövningar och befinnas värdig alltså är människans roll enbart att finnas till för guds prövningar. En labbråtta med andra ord.
  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #355102 av Jesus/Magnus
Svar från Jesus/Magnus i ämnet Vill Gud rädda oss??
frågan är väl, vad kan Gud rädda oss ifrån?