Vill Gud rädda oss??

Mer
13 år 4 månader sedan #355103 av Potte-Boa Jösse
För mig är Gud kärlek

Gud vill rädda oss från ondska till kärlek
Mer
13 år 4 månader sedan #355106 av unGod
Svar från unGod i ämnet Vill Gud rädda oss??
schizo,

därför jag är ambivalen mot det hela.. tycker precis som du.. är inte troende utav fri vilja utan pga min sjukdom. väldigt tveksamt det här med blind tro på guds kärlek..
Mer
13 år 4 månader sedan #355122 av Potte-Boa Jösse
När jag nu tror på en Gud som är kärleksfull. Så betyder det att jag i varje litet möte om dagarna verkligen försöker ge kärlek till andra människor, eller behandla andra människor som jag själv vill bli behandlad. Om fler alltid gör så, så kommer Guds rike snart att vara på jorden. Men jag håller med om att det är en lång väg och ofta ser det svart ut.

Om du är fri behöver du inte slåss!
Mer
13 år 4 månader sedan #355130 av Potte-Boa Jösse
Fast för det behöver man inte tro på Gud. Alla kan behandla sina medmänniskor som man själv vill bli behandlad.
Mer
13 år 4 månader sedan #355148 av schizo
Svar från schizo i ämnet Vill Gud rädda oss??
Kan det inte vara så att frågan om guds existens mer handlar om existensen och viljan bland människor att ha en moralisk måttstock. En måttstock som upprätthålls av en gemensam ritual och där känslan av gemenskap mot samma mål skänker styrka. Att förlägga moralens högre syften utanför den mänskliga svaghet man känner får större verkan då mänsklig svaghet då blir ovidkommande.

Att det egentligen handlar en djupt liggande mänsklig vilja till ordning i ett liv som kan vara svårt. Med tanke på alla olika former av gudstro som historiskt funnits och finns och om man räknar med de små folkspillror som funnits och levt isolerade i olika delar av världen.

Den moderna gudsuppfattningen har väl tenderat att förflyttas från frågan om en guds existens till en fråga om en personlig uppfattning där svårigheterna med att få modern vetenskap att gå ihop med en allvetande och allsmäktig gud förvandlat gudsbilden till en deistisk och ibland panteistisk opersonlig kraft.
  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #355153 av Jesus/Magnus
Svar från Jesus/Magnus i ämnet Vill Gud rädda oss??

schizo skrev: Som icke troende har jag svårt att förstå frågan. Utan att vilja vara respektlös mot er tro måste jag ändå fråga, om gud hade haft det inflytande alla troende påstår hur kan oskyldiga barn dö en grym svältdöd, lemlästas, våldtas och användas som billig arbetskraft eller slavar?


1.Gud är allsmäktig, och han gav människan valmöjlighet för att människan inte skulle vara marionett under Gud.
valet är att göra gott, och ställa sig i ljuset eller göra ont och ställa sig i mörkret. satan mobiliserar sina armeér av onda människor, det är dessa onda människor i maktpositioner som hellre köper vapen och krigar än att köpa mat åt de hungrande barnen, det är dessa onda människor som rekryterar barnsoldater å lär dem att döda.

dessa onda människor ger sig på det oskyldiga för att de kan det, och för att besudla å förnedra barnen, de använder barnen i fabriker för att de kostar inget, mammon styr och barnen lider och de onda människorna njuter.

schizo skrev: För mig verkar den gud alla hänvisar till mest vara på en väldigt lång semester eller har kanske drabbats av alzheimer. Oförmögen att se lidandet.

En sådan grym gud vill inte jag ska rädda mig, rädda mig till vad? Eller är det meningen att vi inte ska förstå, vad har vi i så fall fått denna unika hjärna till?

Svara nu inte att herrens vägar äro outgrundliga, standardsvaret när en troende inte vet, ungefär som när en politiker säger; den här frågan måste vi titta närmare på! Eller att detta är vårt eget ansvar, vad har i så fall en allsmäktig gud för roll?

Oftast blir svaret ett cirkelresonemang, gud kan vi inte förstå, alltså måste vi ge oss till honom utan krav, meningen med livet är att utsättas för prövningar och befinnas värdig alltså är människans roll enbart att finnas till för guds prövningar. En labbråtta med andra ord.


Guds vägar ÄR outgrundliga, för Guds vägar är inte våra vägar. inte altid iallafall.
det gäller att välja;
tillhöra Gud eller tillhöra satan. det finns inget däremellan.