Buddhism eller kristendom

Mer
13 år 1 månad sedan #390888 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Buddhism eller kristendom
Jag pendlar inte. Vill ändå svara, för att jag tycker ämnet är intressant.

Jag har ju provat att prata med Jesus och hamnat hos olika falska Jesus:ar. Därför var det intressant att försöka tala med Buddha. Det ska ju inte gå, säger vissa och hänvisar till att han uppnått nirvana...

Det första som hände var att jag blev varnad av de änglar som bevakar mina andliga intressen att jag skulle bli lurad av Buddha om jag försökte kanalisera honom. Tydligen är det så att antikrist (dit buddhismen tillhör enligt mig) kör med "falsk godhet" dvs saker som låter bra men är dåliga eller bara giltiga en kortare tid. Kristendomens sanningar låter inte lika bra, men de gäller för evigt vilket jag tycker är bättre. Dock är den falska godheten av sådant slag att man inte kan verifiera äktheten och giltigheten - man får helt enkelt tro eller inte tro det. Däri består det luriga.

Jodå, det gick att prata med Buddha. Det var en mycket "ljus" och trevlig ande jag fick tala med. Har nog skrivit om det tidigare. Antingen så finns inte nirvana eller så var det en falsk Buddha jag fick tag i. Vi talade bara en kort stund men jag kände mig upplyst efter mötet (kan inte beskriva det på bättre sätt). Så upplyst att jag sedan inte kunde sova, suck. Det var straffet för att jag kanaliserade Buddha...

Nu var jag fast inställd på att inte svika min andlige Herre, som jag menar är Jesus, och därför blev jag inte så frestad att utforska Buddha vidare. Det fick räcka med ett möte (och en sömnlös natt).

Tyvärr har det letat sig in en massa antikristliga påståenden i kristendomen. Det verkar som om man inte automatiskt tillhör Jesus om man påstår sig vara kristen. Det är min pågående teori. Därmed kan det finnas falsk godhet även i kristendomen och det gör det svårt att välja. Skillnaden ser ju mindre ut mellan religionerna...

Valet står mellan en ledare som försvunnit i tomma intet (nirvana) eller en som sägs vara levande, för Han har uppstått från det döda. Elände, det har Mohammed också gjort... Jaja, det är OT. Nu är det nog bäst jag går och lägger mig och får min skönhetssömn!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 1 månad sedan #390890 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Buddhism eller kristendom
Jag tror inte på religion men jag är ändå vän med Jesus. Jag ser bibeln som en livsväg att vara snäll emot andra folk.
Mer
13 år 1 månad sedan #390893 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Buddhism eller kristendom

Ready skrev: Tonic,

Jag upplever att dem är olika. Min första tanke var att jag skulle bli kristen eftersom det är lättare att praktisera i Sverige med alla kyrkor. Men efter att jag har varit på några föredrag i kyrkan så känns det inte helt rätt.


Okej, intressant. Har du funnit bitar av dig själv som varit mer dolda - alltså under tiden i den här processen?
Mer
13 år 1 månad sedan #390894 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Buddhism eller kristendom

trance skrev: jag gillar equality. ingetannat.


Det är viktiga saker. :hjärta :hjärta
Mer
13 år 1 månad sedan #390910 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Buddhism eller kristendom

Ready skrev: Jag har under en lång tid varit fokuserad på kristendomen. Den senaste tiden har jag dock börjat fundera på buddhismen igen. Är det någon mer än jag som pendlar mellan religionerna?


Det viktiga är vad som är sant. Vad är det för mening att tro på något som inte är sant?

Buddhism - Man ska frälsa sig själv (uppnå nirvana) så man slipper födas igen. Frälsning uppnår man genom egna gärningar i buddhism. Att syssla med meditation m.m. och leva på rätt sätt, efter olika regler är viktigt i buddhism för att man ska uppnå frälsning/nirvana.

Kristendom - Man kan INTE frälsa sig själv. Frälst blir man när man tror på Jesus och tar emot honom som herre i sitt liv. Gud har låtit det vara så för att vi ska vara ödmjuka och inte berömma oss själva för våra gärningar. Lagens (budordens) största uppgift är att visa att vi är syndare, och ingen blir frälst genom att följa regler/lagen.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 1 månad sedan #390959 av Geta
Svar från Geta i ämnet Buddhism eller kristendom
Jag är intresserad av mystik inom religionerna.