Exorcism... är detta normalt?

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 8 månader sedan #514066 av Frankie
Exorcism... är detta normalt? skapades av Frankie
Min farmor var ovanligt troende katolik, liksom min far.
När jag hade min sjukdomsdebut som 19-åring så trodde hon att jag var besatt och under min resa till italien (där hon bodde då) så utsattes jag för diverse 'riter' för att driva ut onda andar, som hon kallade det.... =/

Fan vad sjukt!!

Tror verkligen katoliker att psykiskt sjuka är besatta? :tänk

Eller var min farmor bara lite..... konstig??

/F.
Mer
11 år 8 månader sedan #514079 av Inwatto
Exorcism ska man inte göra på någon som är psykiskt sjuk, sägs det. Dock vet jag inte hur katoliker resonerar, det ingår kanske i deras kultur att tro på onda andar och rening från såna.

Jag fick en gång för mig att jag var besatt av 39 onda andar och satte igång att driva ut dem (själv!). Det gick, men det var faktiskt ganska ansträngande att bli av med så många. Och sedan måste 39 goda andar flytta in. Det funkade, men jag blev inte det minsta friskare för det. Möjligen kände jag mig nöjd med att ha drivit ut de onda och behövde inte grubbla mer på om jag var besatt av ondska. Det kan ju annars bli att man jagar sin egen svans!

Dina farföräldrar gjorde säkert de som de tyckte skulle vara bra för dig. Ritualerna vet jag inte hur de ser ut, men bara att bli klassad som oren är ju knäckande. Hoppas du känner dig uppskattad som du är idag!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 8 månader sedan #514084 av sodergardfia
Jag vet att det finns onda andar, men psykisk sjukdom och besatthet är inte samma sak. Med andra ord, andar orsakar inte psykisk sjukdom. Jag tror de kan orsaka sådant som LIKNAR psykisk sjukdom, men jag tror det finns en klar gräns. Jag är inte katolik, kan jag tillägga. Så vad katoliker anser kan jag inte svara på. Jag kan tänka mig att många katoliker tillhör en folklig sorts religiositet som gör att de tror att psykisk sjukdom beror på andar, men jag tror alltså inte det beror på katolicismen i sig utan på "folkreligionen" i det land de kommer ifrån. Sedan kan ju den enskilda personens Bibeltolkning göra att de tror mer på andar än andra gör.
Mer
11 år 8 månader sedan #514085 av Geta
Svar från Geta i ämnet Exorcism... är detta normalt?
I Sverige tros det också på onda andar och besättelse.
Mer
11 år 8 månader sedan #514086 av sodergardfia
Och jag håller med Inwatto: man skall inte försöka driva ut psykisk sjukdom, man skall inte tro att den är andar. Det är fel. Fast man kan ju be att sjukdomen skall försvinna, men det innehåller ju inga konstiga ritualer eller så. Det är något helt annat än excorsism. Jag är ganska kritisk till detta med excorscism.
Mer
11 år 8 månader sedan #514087 av sodergardfia
Självklart, Geta. Även jag tror på det. Jag menade inte så. Jag menade att vissa typer av religion tror mer på exorcism och ritualer än andra. Och att vissa tror på andar som enda förklaringen till psykisk sjukdom.