The Heart Sutra

Mer
6 år 5 månader sedan #994396 av memphis
Svar från memphis i ämnet The Heart Sutra
Det är lite svårt att veta i detta, vad som är skillnaden på själ och medvetande. Jag skulle säga ingenting, det är ord för samma sak, om man talar om ett personligt medvetande som upplever sig själv. Det gör själen likadant. Själen kan lösgöras och förenas med Gud. Medvetandet kan lösgöras och uppgå i nirvana. Jag tycker det verkar likt.
Mer
6 år 5 månader sedan #994410 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet The Heart Sutra

Sanoj skrev: Gillar själv mest buddism om jag måste välja nån religion. Så tkr jag den är den bästa. Så du menar Zoidar att själen enligt buddism är tomhet? Alltså är själen ingenting?


Egentligen talar inte buddhism om att det finns någon själ. Däremot säger hinduism att vi har en själ. Atman är den egna själen, fast atman är egentligen brahman som är världssjälen. Atman tycks vara personlig, men är egentligen inte det utan delas av allt och alla. Ska man likna själen med något i buddhism så tror jag att man kan säga så, att "själen" är ingenting som upplever. Nirvana är att återgå till ingenting.

Anchored in Christ ✟

Mer
6 år 5 månader sedan #994446 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet The Heart Sutra
Jag har inte sett att nirvana är ingenting utan frånvaro av lidande och begär, salighet mm.
Mer
6 år 5 månader sedan #994467 av Geta
Svar från Geta i ämnet The Heart Sutra
Vid borderline ska man uppleva en plågsam tomhet. De är säkert inte buddister.
Mer
6 år 5 månader sedan #994540 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet The Heart Sutra
Enligt buddhism om du nått nirvana så föds man inte mer. Utan man uppgår i ingenting, där inget mer händer. Det är utslocknande, frid.

Anchored in Christ ✟

Mer
6 år 5 månader sedan #994543 av Geta
Svar från Geta i ämnet The Heart Sutra
Har försökt hitta en symbol för tomhet men kan inte hitta någon. En gång köpte jag ett halsband som en svart rund ring på Indiska. Fick höra att det var en symbol, men vet inte för vad. Vågade inte använda halsbandet.