Dålig kristendom?!

Mer
4 år 7 månader sedan #1181419 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Dålig kristendom?!
Enligt evelutions biologen Richard Dawkins är all religion i princip av ondo.
Han har rätt i det stora men har också gjort sig stor genom sådana uttalanden och givit ut några böcker som behandlar ämnet.
Man får bortse från rubriken och lyssna på vad han egentligen säger.
I Sverige blev vi tvingade in i kristendomen i en tid då det kanske behövdes, kanske var moralen låg. Sen steg förståelse och jag antar att vi lärde oss värdet av vänlighet och moral utan kristna pekpinnar.
Men jag undrar lite hur det står till idag? Vilken väg är rätt idag, unga gör vidriga saker mot varandra och andra för vad? Vuxna som beter sig som barn.

Ja helt rätt att använda.
"Vart är värden på väg"
Mer
4 år 7 månader sedan #1181431 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Dålig kristendom?!
Tycker det är konstigt att man ska ha burka när det är 30+c som i afghanistan eller istanbul..
Mer
4 år 7 månader sedan #1181447 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dålig kristendom?!
Burka i Sverige leder till benskörhet. Solen som ger D-vitamin kan inte nå huden.

Tvivlar på att moralen var sämre förr. Skjutningar och sprängningar var något som förekom väldigt sällan förr. Sverige håller på att förfalla idag.
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1181450 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dålig kristendom?!

Kn@sen skrev: Enligt evelutions biologen Richard Dawkins är all religion i princip av ondo.
Han har rätt i det stora men har också gjort sig stor genom sådana uttalanden och givit ut några böcker som behandlar ämnet.
Man får bortse från rubriken och lyssna på vad han egentligen säger.
I Sverige blev vi tvingade in i kristendomen i en tid då det kanske behövdes, kanske var moralen låg. Sen steg förståelse och jag antar att vi lärde oss värdet av vänlighet och moral utan kristna pekpinnar.
Men jag undrar lite hur det står till idag? Vilken väg är rätt idag, unga gör vidriga saker mot varandra och andra för vad? Vuxna som beter sig som barn.

Ja helt rätt att använda.
"Vart är värden på väg"



Ordet tvingade blir jag ganska skeptisk mot
popularhistoria.se/sveriges-historia/nar-sverige-blev-kristet

sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_kristnande

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 7 månader sedan #1181451 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Dålig kristendom?!
Beklagar ordvalet tvingade. Men i praktiken var det inte kanske självvalt då kyrkan hade en sån makt och även mark.
Förtydligar även att det blev oklart angående dagens moral, men läser man en gång till kanske det klarnar.
Människan måste ha en tro, men vilken det är och vad som är bäst kan debatteras.
Att somliga inte tror på en fortsatt lyckligt och hälsosamt liv på eller för den här planeten är plågsamt uppenbart.
Mer
4 år 7 månader sedan #1181452 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dålig kristendom?!

Kn@sen skrev: Beklagar ordvalet tvingade. Men i praktiken var det inte kanske självvalt då kyrkan hade en sån makt och även mark.
Förtydligar även att det blev oklart angående dagens moral, men läser man en gång till kanske det klarnar.
Människan måste ha en tro, men vilken det är och vad som är bäst kan debatteras.
Att somliga inte tror på en fortsatt lyckligt och hälsosamt liv på eller för den här planeten är plågsamt uppenbart.


Jag bekänner mig som kristen, det är inte frågan om annat och tvång finns med, men framför allt beroende på människan ifråga, långt ifrån alla blev tvingade till kristendom, det är det personliga mötet med kristus och att man tar emot honom och hans budskap. Här i norden enstaka människor från så tidigt som 300-talet efter kristus men endast enstaka samt att efter sin död, var det knappast något efter den människan, men ju fler de blev fick man en infiltrering av befolkningen och succecivt blev de fler och fler.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum