Himmelen?

Mer
4 år 2 månader sedan #1232463 av Geta
Svar från Geta i ämnet Himmelen?
Jo, man ska offra tionde som kristen. Att offra pengar är viktigt.
Mer
4 år 2 månader sedan #1232466 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Himmelen?
Samtidig har Protestanismen vektlagt predestinasjon og kapitaloppsamling, tross at Jesus jagde pengevekslerne fra tempelet. Religiøse tekster kan legitimere hva som helst.
Mer
4 år 2 månader sedan #1232468 av Geta
Svar från Geta i ämnet Himmelen?
Under en gudstjänst kan det vara flera insamlingar till allt möjligt.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1232591 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Himmelen?
Tionde är ett gammaltestamentligt bud som vissa kristna följer. Det Jesus säger är, ge en del av det du har till behövande. Generositet uppmuntras och det varnas för mammon (pengar). Spara hellre i himmeln än på jorden, säger Jesus.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 2 månader sedan by Zoidar.
Mer
4 år 2 månader sedan #1232758 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Himmelen?
Det är det som är så konstigt. Man anser att mycket pengar är syndfullt men begär att församlingen ska offra 10 procent av sin samlade inkomst till kyrkan alldeles oavsett vad pengarna går till.

Jag var medlem i mormonkyrkan tidigare men tyckte till slut att allt var så knäppt att jag slutade gå i kyrkan. Gud och Jesus har inga köttsliga kroppar och vi får inte heller det efter döden, vilket kyrkan predikar.

Mina missionärer som lärde upp mig var två mycket attraktiva tjejer, den ena av dem var otroligt sexig i sina kjolar halvt om halvt nerkasade. Men jag insåg att kyrkan aldrig skulle tillåta ens en viskning om detta. Fast det var inte det enda som lurade mig in i kyrkan. Det är en positiv relation med Gud som är en nödvändighet för kristen tro. Gemenskapen i mormonkyrkan är en annan faktor som lockade in mig. Att jämföra det opersonliga inom Svenska kyrkan går inte.

Men jag vägrade tionde liksom visdomsordet som innehåller ett löfte om att inte använda droger. Till dessa tillhör rökning, kaffedrickning och sprit. Av naturliga skäl har detta varit omöjligt för mig även om det skulle vara nödvändigt för att vara en fullvärdig medlem. Massor är bra inom mormonkyrkan men jag kan absolut inte ställa upp 100 på dem.
Mer
4 år 2 månader sedan #1232762 av Geta
Svar från Geta i ämnet Himmelen?
Pengar är något väldigt viktigt i kyrkor. Dessutom är det svårt att få tag på kontanter idag för att lägga i kollekthåven om man inte använder swish.
Hade en arbetskamrat som var mormon. Hon drack bara nyponte.