Ett moraliskt dilemma

Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1238046 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ett moraliskt dilemma

Nissegossen skrev: Vad tror du själv, om du saknar 1100 kr på ditt lönekonto, helt givet vill du ha dem., Företaget går igenom vart pengarna har gått, resultat du blir enligt lag skyldig att betala tillbaks dem, se dem som ett lån eller spara 1100kr på kontot, banken drar dem innan nästa gång du får pengar. Då får du den summan mindre. Tur det inte var en mille...

Om det er på konto, vil det selvsagt bli oppdaget. Du har jo ikke funnet dem på gaten. Bruker du dem vil du få svi for det.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1238079 av Clean
Svar från Clean i ämnet Ett moraliskt dilemma
Om dom kommer på dig säg då att du visste inte om det trodde allting var som vanligt.

En gång fick jag 23000 kr av socialen och egentligen skulle jag bara ha fått 1500 kr. Jag ringde min handläggare och han sa att jag fick behålla pengarna, men det anade jag redan därför ringde bara för att få bekräftat att så var fallet.

Och just då behövde en kär väninna med barn pengar till hyran för att inte bli hemlös så behövde hon mat till sig själv och barnen. Så hon fick faktiskt mycket av pengarna. Resten vet jag inte vad för skit det gick till.

Hon sa att hon skulle betala tillbaka och jag sa nej. Så vi tjafsa om det. Men jag fick min vilja fram. Det är så jävla fel att begära pengar från henne. Och hur glad hon blev så är jag glad att det slutade bra.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Clean.
Mer
4 år 1 månad sedan #1238080 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ett moraliskt dilemma
"Om ni älskar dem som älskar er, skall ni ha tack för det? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Och om ni gör gott mot dem som gör gott mot er, skall ni ha tack för det? Så handlar också syndare. Och om ni lånar åt dem som ni hoppas skall betala tillbaka, skall ni ha tack för det? Också syndare lånar åt syndare för att få tillbaka vad de lånat ut. Nej, älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen något." (Luk 6:32-35)

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 1 månad sedan #1238143 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ett moraliskt dilemma
Har du kollat vem det är som satt in pengarna på ditt konto, Cosmos?
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 1 månad sedan #1238188 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Ett moraliskt dilemma
Egentligen inte. Men pengarna kom in som Lön på exakt samma datum som vanligt och på exakt det belopp jag annars har i månaden. Så att det skulle vara någon annan är knappast sannolikt.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1238192 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ett moraliskt dilemma

Cosmos skrev: Egentligen inte. Men pengarna kom in som Lön på exakt samma datum som vanligt och på exakt det belopp jag annars har i månaden. Så att det skulle vara någon annan är knappast sannolikt.

Någon på lönekontoret blir antagligen vansinnig om de inte kan se vad felet är. Avvakta och se, nu börjar det helt klart bli intressant

Vad skriver revisorn i slutänden?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.