Om man är ond

Mer
4 år 3 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1243100 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Om man är ond

Drummer skrev: Ondska för mig är sadism! Även människor som skadar andra psykiskt medvetet!

Det finnes jo dem som liker SM uten egentlig å ta sadismen ut i skadelige proposjoner. Både SM og fetisjisme er i dag avdiagnostisert på lik linje med homofili.

Om ondskap er en illusjon, så er vel godhet det også?
Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 veckor sedan #1243106 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Om man är ond
Personlighetsstörningar är både medfödda och en konsekvens av en dålig uppväxtmiljö. Genetiskt kan man ärva en uppsättning anlag som är utrustade med flera olika utfall beroende på miljöfaktorer.

Epigenetik är spännande. Påminner om det vi kallar för det sociala arvet. Att ärva fattigdom är tyvärr vanligt, liksom att upprepa missgärningar som man själv blivit utsatt för. Blir man som barn t ex misshandlad så är risken stor att man misshandlar själv senare. Ska man tala om skuld så finns det ingen att lägga den på.

När jag har mått dåligt har jag alltid haft en illusion av att jag tillhör en djävulssläkt där det aldrig blir möjligt att vara god utan att ondskan är något allenarådande som inte går att påverka.
Mer
4 år 3 veckor sedan #1243110 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Om man är ond
For en generasjon siden var man bortimot helt deterministiske fra psykologers ståsted at om man ble utsatt for seksuelle overgrep som barn, så ble man en overgriper selv også. Det har man nå gått bort i fra. Du kan ha rett i det Cosmos, at epigenetikken ble foregrepet av naturalistiske forfattere som Zola.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 3 veckor sedan #1243115 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Om man är ond
Ondska är ngt svårdefinierbart, vad betyder ondska egentligen? Bemöter man ondska med ondska, så ligger man väl risigt till? Men man måste ändå bemöta ondskan på ngt sätt? Likgiltighet är ondskans vän! Hat och ondska är väl nära besläktat?

Våld föder våld är ju allmänt känd, jag tror inte man föds ond utan det är som cosmos säger en miljöpåverkan som kan vara den värsta boven , grupptryck och så vidare. Det finns många tragiska fall i sverige, där barn har dödat ett annat barn men dem tror att det bara är en lek, och att allting återställs till det normala efter leken.

Så det är viktigt att redan som barn lära sig, att livet innehåller konsekvenser och gränser och att man vågar prata med andra om vad man varit med om istället låter man det växa till hjärnspöken då detta kommer att drabba ngn oskyldig!

Människan har en stark tendens att leta syndabockar, istället för att skapa en broderlig och systerlig stämning i närområdet. En liten text kring vad epigenetik står för.

"Man kan likna det vid ett piano; pianot har alltid samma tangenter, men man kan spela olika melodier på dem. Det är bara tangenterna som trycks ned som hörs. Kroppens system för att bestämma vilka tangenter som skall tryckas på, det vill säga vilka gener som skall vara påslagna, kallas epigenetik.

Ordet härstammar från grekiskan och betyder över (=”epi”) genetik. Epigenetik fungerar som en länk mellan arv och miljö. Det finns olika så kallade epigenetiska markeringar. De kan sättas på en gen och fungera antingen som grönt ljus eller som stoppskyltar för om genen ska vara aktiv. Genom epigenetisk reglering kan alla kroppens celler byggas utifrån en och samma ritning. Epigenetiken kan också påverkas av miljön vi lever i, och på så sätt interageras vårt arv med miljö."

Text: Lovisa Heyman


Vars är världen på väg?
Mer
4 år 3 veckor sedan #1243117 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Om man är ond
Röd var min barndoms dal.
Mer
4 år 3 veckor sedan #1243119 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Om man är ond
Likegyldighet er toleransens søster, selv om den riktignok gir onde krefter friere spill.