Hur hanterar jag en mano-depressiv person?

  • Xanax
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Kopparmedlem
  • Kopparmedlem
  • Richard's nöd-konto
Mer
19 år 4 månader sedan #6771 av Xanax
För ca 1 år sedan så låg jag på sjukhuset, och det är ju alltid trevligt att prata med de andra patienterna och försöka vara lite social. Bland dem var det en mycket sjuk kvinna som lider av bipolär sjukdom, manodepressivitet.
Nu verkar det som om denna kvinna blivit besatt av mig. Hon har ringt i princip varje dag det senaste året. Har jag varit borta ett par dagar, så har hon blivit jätteorolig, och jag tvingas lyssna på hennes planer "över vad vi ska hitta på tillsammans".

Ibland svarar jag inte när hon ringer, men det leder bara till att hon försöker ringa 7-8 gånger till samma dag.

Nu är det så att jag har väldigt svårt att säga nej till saker. Jag vill trots allt ändå inte göra henne ledsen.

Hon har iaf. fattat att jag inte är intresserad av henne i relationssammanhang, men enligt henne är vi "bästa kompisar".

/skrivet från Richard's nöd-/extra-konto...
Mer
19 år 4 månader sedan #6774 av Moonlight
Det bästa är nog att du är ärlig, att säga till henne att hon inte kan ringa så mycket. Bättre att vara ärlig och säga nu än dra ut på tiden, då kanske det blir värre och hon kanske blir ännu mer sårad.
Mer
19 år 1 månad sedan #10288 av maya
Hej!

Jag lider själv av mano-depressivitet och känner igen vad du skriver. Blev också på gränsen till besatt av en person, dock inte en patient. Det är annars lätt eftersom man träffar de andra ganska intensivt när man är på sjukhus. Nåväl, den här personen sa iaf ifrån tillslut vilket gjorde mig mycket upprörd. Men - personen gav mig olika alternativ, typ ring den eller den, eller bestäm att ni ses en gång i månaden t ex. I värsta fall om det blir alldeles för jobbigt, kontakta någon som annan du vet att denna kvinna har kontakt med, läkare, anhörig eller så. Hon verkar befinna sig i manin och då kan hon behöva hjälp! Lycka till och håll tummarna för att jag håller mig symptomfri ett tag till!