Brist på anhöriga

Mer
16 år 2 veckor sedan #122575 av Stef
Jag noterar att det är exakt en månad sedan som någon skrev på denna sida. Fortfarande har jag svårt att förstå varför det finns så få anhöriga här. Är man såsom jag på andra delar av Viska eller finns man inte alls här? Jag vet att jag skrivit om det förut men är ändå lika förvånad.
Mer
16 år 2 veckor sedan #122580 av Geta
Svar från Geta i ämnet Brist på anhöriga
Det är nog en slump att det är så få anhöriga
som skriver här just nu, eller också är de anhöriga
fullt upptagna i IFS- Intresseföreningen för schizofreni.
IFS ska starta en interaktiv sajt hösten -08.
Då blir det säkert mera fart på släktingar till personer
med schizofreni och psykoser.
Mer
16 år 2 veckor sedan #122596 av Stef
Svar från Stef i ämnet Brist på anhöriga
Det kan väl inte vara bra att dela upp folk i sjuka och anhöriga. Förhoppningsvis har vi alla samma mål?
Mer
16 år 2 veckor sedan #122597 av Geta
Svar från Geta i ämnet Brist på anhöriga
IFS bildades har jag för mig för att man inte trodde
att schizofrena personer skulle orka att bilda någon
förening själva.
Många med schizofrena släktingar upplever dem
säkert som tysta och okontaktbara.
Det är nog så att anhöriga har försökt att ta över
och tala i de sjukas ställe.
Mer
16 år 2 veckor sedan #122893 av Stef
Svar från Stef i ämnet Brist på anhöriga
All respekt för att man vill vara privat men då kanske mani nte ska söka sig till ett offentligt forum. Jag tror att om man någonsin ska komma någonstans med sjukdom, relation osv är det öppenhet som krävs. Sedan kan det givetvis vara mycket jobbigt. Även om jag inte har någon i min närhet som är schizofren så har denna sida hjälpt mig mycket, både i mitt privatliv och i yrkeslivet.
Mer
16 år 2 veckor sedan #122897 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Brist på anhöriga

Geta skrev: IFS bildades har jag för mig för att man inte trodde
att schizofrena personer skulle orka att bilda någon
förening själva.
Många med schizofrena släktingar upplever dem
säkert som tysta och okontaktbara.
Det är nog så att anhöriga har försökt att ta över
och tala i de sjukas ställe.


Vad jag kommer ihåg, så startades IFS på Lillhagen 1978 av vårdpersonal och de som hade sjukdomen.

Alla med intresse för det, IFS (Intresseföreningen För Schizofreni) Var välkomna.

Det inbegriper då de anhöriga. Det var i Göteborg och jag själv var en av de först tillfrågade som gick med och blev medlem. Märk väl att det inte var till anhöriga man först vände sig till.

Alla IFS föreningar över hela landet har tillkommit efter det! Därefter bildades Schizofreni Förbundet som en övergripande ram för alla IFS föreningar.

Den första föreningen tog emot alla som hade intresse av denna förening, som i ordets verkliga betydelse var en intresse förening.

Jag vet inte varför det har blivit betraktat som anhörig förening, för i Göteborg finns fortfarande en kärna av de som har en självupplevd Schizofreni.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum