Min bror vägrar hjälp

Mer
19 år 1 månad sedan #10232 av Panda
Jag har också en massa problem, så jag är inte bara anhörig, men det här gäller min bror. Min bror har haft psykiska problem i kanske fem år eller mer. han är nu 23. Problemet är att han vägrar all hjälp. han bor hemma hos mamma och pappa och hans tvångstankar tar över allt där hemma. Han har fobier för allt och tvångstankar och hatar sig själv. han har varit sjukskriven för depression i snart fyra år. men han gör ingenting för att få hjälp! Eller, han får hjälp, men han vägrar ta emot den.

han läkare tror att han är schizofren och det tror jag också kanske. Hans tvångstankar om allt styr precis allt i hans liv. Han vägrar ta mediciner. Nu har han fått Risperdal, men han vägrar ta den för han säger att den förstör hjärnan. Allamediciner han fått tidigare har han spolat ner i toaletten och har sedan tvångstankar om att medicinerna går ut i naturen och förstör.

Hur ska jag få honom att förstå att han kanske borde ta mediciner?? Han måste ju få hjälp på nåt sätt! Han vägrar all hjälp. Det är så jobbigt att se. Han bara dör.

Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Om han inte tar mediciner ska han läggas in, men då säger han att han ska ta livet av sig. vad ska vi i famlijen göra för att hjälpa honom?

Jag är själv sjukskriven för psykiska problem nu, men han vägrar tro att jag fattar något om psykiska problem. Allt bara handlar om honom och han tror att alla bara är ute efter honom.

Vad kan jag göra som anhörig? Hjälp!
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10235 av Axons
Svar från Axons i ämnet Min bror vägrar hjälp
Neuroleptika hjälper inte alltid det är viktigt att komma ihåg. Själv har jag provat 7-8 olika preparat utan någon effekt. Det som hjälpt mig är terapi två gånger i veckan under väldigt lång tid plus "benzo" vid behov. Om han inte vill gå till psykmottagningen så kanske han kan få terapi i hemmet.
Mer
19 år 1 månad sedan #10264 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min bror vägrar hjälp
Ganska många anhöriga har liknande problem faktiskt. Det har varit några liknande postningar tidigare. Jag tycker att du med tanke på att du själv inte mår bra bör lägga över ansvaret över din bror på dina föräldrar. Säg åt dem att ni får klara och lösa problemet med brodern själva och håll mig utanför jag har tillräckligt med egna problem.

Be att dina föräldrar köper boken "I'm not sick, I don't need help!" av Xavier Amador. Den kan beställas från <!-- w --> www.adlibris.se <!-- w --> för 154 kr + porto. Denna bok berättar hur anhöriga skall kunna övertyga folk att söka psykiatrisk vård. Det är väl ungefär vad de kan göra själv. De kan ju också gå med i Schizofreniförbundet för att få kontakt med andra med liknande problem.

Som Orvar säger så hjälper inte antipsykotika alla, även om till att börja med får 90 % effekt av antipsykotika. Efter några år sjunker det till 75 %. Ju längre tid det går innan antipsykotikabehandlingen börjar desto sämre effekt får man verkar det som.