sjukdomsinsikt

  • en till mamma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 dagar sedan #12882 av en till mamma
sjukdomsinsikt skapades av en till mamma
Hej!
Hur gör man?
Min dotter är akut sjuk. Hon är vuxen och har ingen sjukdomsinsikt. Jag vet inte om hon har schitzofreni men det mesta tyder på det. Hon är forcerad och har problem med ljus och ljud och emellanåt är hon helt förvirrad och pratar jättekonstigt. Hennes vänner försvinner en efter en. Hon har ätit antidepresiv medicin men slutat för det hjälper inte... Just nu är det akut.
Vad kan jag som förälder göra. Hon är myndig och jag känner mig maktlös. På sjukhuset så säger de att hon måste söka hjälp själv. Ingen kan tvinga henne men hon förstår ju inte.
Nu vet jag snart inte vad jag ska ta mig till.
Snälla ge mig ett råd.
Mer
19 år 5 dagar sedan #12890 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sjukdomsinsikt
Ditt problem är inte ovanligt. Klarar hon av att jobba om inte så borde hon jo behöva kontakta läkare för sjukskrivning och kanske den vägen få hjälp?

Det finns en bok för anhöriga, som heter "I'm not sick, I don't need help!" av Xavier Amador. Den handlar om hur man kan försöka övertala en anhörig att söka psykiatrisk vård. Boken finns på <!-- w --> www.adlibris.se <!-- w --> . Tänk på att inte vara fientlig, kritisk eller överengagerad för det kan försämra henne om nu hon har psykotiska besvär. Man behöver inte säga att hon har fel, men inte heller hålla med om hennes felaktiga idéer.
  • en till mamma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 dagar sedan #12930 av en till mamma
Svar från en till mamma i ämnet sjukdomsinsikt
Tack för ditt svar. Jag ska försöka få tag på boken.
Hon är sjukskriven. Hon klarar inte av att jobba, just nu. Hon är normalt en väldigt ansvarstagande, duktig person.

Familjen har nu bara att inse att hon inte alls mår bra. Idag kommer hennes pappa och pojkvän att följa henne till akutpsyk. Vi vill försöka att få in henne på frivillig väg. Om det inte lyckas så har läkarna beslutat att ta in henne på vårdintyg. Det är alltså väldigt illa. I går gick hon till doktorn och klampade rakt in, trots att doktorn hade en annan patient hos sig. Hon hade inte tålamod att vänta och gick därifrån innan läkaren var klar.
Troligen så inser hon nu att hon behöver hjälp men klarar inte av det själv. Pojkvännen har nu gett upp och hur hon ska klara att han vill avsluta förhållandet vet vi inte.
Som mamma har jag hela tiden en stor klump i magen av oro. Min dotter är den absolut finaste människa jag känner. Jag älskar henne över allt annat på denna jord och kommer aldrig att förstå och acceptera att hon håller på att bli en annan. Jag kommer aldrig att ge upp.
Mer
19 år 4 dagar sedan #12931 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sjukdomsinsikt
Hej En mamma till! Jag vill bara säga dig att det är aldrig roligt när en anhörig är sjuk.
Men du får göra det bästa av situationen, din dotter rår inte för det själv.

Anklaga henne aldrig på något sätt för att hon är sjuk! Då mår hon bara sämre. Hon behöver dig som mamma och dessutom kompis. Du måste förstås sätta gränser.
Du kan försöka skaffa ett personligt ombud om det nu finns på din ort. Detta kommer i längden att avhjälpa dig själv, och det hjälper din dotter i samband med försäkringskassa, arbetsförmedling, kort sagt med myndigheter.

Skickar med en länk till en site för anhöriga;

www.bredvid.tk/

Jag är själv en överlevare med 31 års erfarenhet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 dagar sedan #12933 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet sjukdomsinsikt
-
Mer
19 år 4 dagar sedan #12942 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sjukdomsinsikt
Det vore ju bra om hon kom till vården för en diagnos.

Några saker är viktiga för dig att känna till. Schizofreni kännetecknas av psykotiska besvär, som skall ha varat i minst 6 månader för att man skall få diagnosen. Det är lika många som får schizofreni som har bara kortvariga psykoser, som de sedan tillfrisknar från.

Även om man har symptom på schizofreni så är de inte specifika för sjukdomen utan kan uppstå vid kroppsliga sjukdomar, som tumörer och epilepsi samt missbruk. Innan man ger diagnosen schizofreni måste man utesluta därför att kroppsliga sjukdomar eller missbruk framkallat besvären.

Det finns andra psykiska sjukdomar, som kan också ge psykotiska besvär t.ex. bipolär sjukdom och psykotiska depressioner. Det finns alltså många alternativ till schizofreni för henne. Kvinnor brukar ha en mildare form av schizofreni med mindre funktionsförluster och bättre prognos än män.
Jag tycker att ni skall avvakta vad undersökningen kommer fram till. Det finns ingen anledning att dra förhastade slutsatser.