Hjälpa min bror

Mer
18 år 11 månader sedan #15846 av sobe05
Hjälpa min bror skapades av sobe05
Hej alla ni

Jag känner mig så hjälplös och förbannad. Jag har en bror som haft schizofreni nu i 22 år och jag bara sörjer och sörjer. Jag känner som att jag inte når fram till honom och det gör mig så hjälplös. Jag har en annan bror som är något yngre än han. Men han har tagit handen från brorsan totalt. Jag hatar honom så och har frågot flera gånger vad som gör honom till det han är. Ett jävla monster utan rim och ranson. Hur kan man inte annat än älska sina syskon. Bara för dom är annorlunda eller har en sjukdom. Jag förstår bara inte. Just nu är min bror inne i en svår svacka och han mår ganska dåligt. När jag träffade honom senast hade han dunkat sitt huvud flera gånger i väggen. Han var helt röd och glåmig på ena sidan. Och när jag frågade honom varför så svarade han helt enkelt bara att han blivit förbannad. Detta gör mig väldigt orolig, självklart vet jag att han bär på en massa ilska precis som du och jag. Men ändå.....
Jag blir så ledsen.
Mer
18 år 11 månader sedan #15856 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjälpa min bror
Det låter hemskt att ha lidit av schizofreni så
länge och att inte ha förbättrats.
Det kan inte vara försent att få någon samtalskontakt.
På egen hand är det svårt att komma in på ett spår
av tillfrisknande.
Det behöver inte vara så illa. Hjälp finns att få om man
söker och är envis. Men det är bara om man själv vill
utsätta sig för kontakt med någon samtalsterapeut.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #15873 av
Svar från i ämnet Hjälpa min bror
Hej

(Detta är flisan)

Jag förstår att det är jobbigt att ha en bror som mår så dåligt.
Men han är ändå lyckosam som har en bror som bryr sig så mycket som du gör. Även om det känns hopplöst nu så kommer det säkert bättre tider och att du finns där för honom nu är mycket viktigare än vad du kanske tror.
Jag tycker också att det är väldigt konstigt att man kan ta handen i från någon som står så nära som ett syskon. Men din andra bror kanske inte har förstått hur viktig han är som ett stöd. Han kanske bara upplever din brors sjukdom som konstig och skrämmande.

Det bästa du kan göra är nog att fortsätta att finnas till för din bror och hälsa på honom och ringa även om han kanske slår i från sig i perioder.
Och lita på att din bror orkar kämpa sig igenom sin kris.
Mer
18 år 10 månader sedan #15894 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hjälpa min bror
60 % av de med schizofreni brukar förbättras i 40-60 års åldern, så det finns hopp att han kan bli bättre. Jag tror det är ganska vanligt att känna sig förbannad när man har schizofreni. Jag har läst om det och upplevt det själv. Det finns ju också en hel del att vara förbannad över när man har schizofreni.

Din friske bror kanske inte mår helt bra själv? Det är kanske därför han inte orkar ha kontakt med din bror. Det brukar finnas bland de anhöriga en ökad psykisk sjuklighet t.ex. bland föräldrarna så behöver 40 % själv psykologiskt stöd och hjälp.

Hur kan du hjälpa din bror? Du kanske kunde se till att han fick ett personligt ombud som hjälper honom att tillvarata sina intressen vad gäller vård och omsorg. Det brukar finnas personliga ombud tillgängliga i de flesta kommuner nu. På så sätt kan kanske hans vård och stöd förbättras.

Du kan ju också lära dig mer om schizofreni och det gäller också att uppträda på rätt sätt mot honom. Man får inte vara kritisk, fientlig eller överengagerad för då kan det inträffa försämringar och återfall i psykos. Om han säger något tokigt skall man inte direkt säga att det är fel, men heller inte säga att det är rätt.