Ärftlighet???

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #38128 av
Ärftlighet??? skapades av
Min mamma har det svårt i livet...paranoid schizofreni som vissa kallar det. Hon insjuknade när hon var över 40 år. Och det är rent ut sagt för jävligt vad eländigt och tragiskt allt har blivit. Man skulle aldrig önska sin värsta ovän ett sådant öde. Nu undrar jag ibland om hur det kommer bli för mig...det känns som min värsta mardröm att själv bli sjuk. Har lidit mycket med min mamma, haft ångest och panik, men inga andra "mystiska grejor". Jag bara undrar om det är någon som vet det där med ärftligheten? Ska man gå och vara rädd och kan alla människor få schizofreni eller bara vissa? Finns nog ingen med ett svar, men kunde vara skönt att bara diskutera lite...
Mer
18 år 3 veckor sedan #38141 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ärftlighet???
Hej! Hade själv en far som dock aldrig låg inne på någon psykiatrisk klinik. Han hörde en röst det vet jag, också det att han hade paranoia.

Det är en förhöjd risk att insjukna i tex Schoizofreni om någon förälder har det. Jag tror risken är cirka 10%, men det kan säkert Admin svara på.

Min far ville gå så långt att han ville gå till internationella domstolen i Haag på grund av vad han upplevde.

Kan bara fråga mig vad som är sjuka fantasier och vad som är andliga upplevelser, men jag tror inte du behöver bekymra dig.

Psykoser kan man få långt upp i åren, men Schizofreni debutar säkert innan 30 år fyllda.

Förövrigt gick jag själv upp till Socialstyrelelsen på 70-talet, för att ta reda på vem som låg bakom det jag upplever.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 veckor sedan #38149 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ärftlighet???
Paranoid schizofreni kan komma sent i livet som hos din mamma och i regel brukar man inte få så allvarliga funktionsförluster. Kvinnor brukar också ha en lindrigare sjukdom är män.

Om din mamma har schizofreni så är din risk att få sjukdomen 13 % dvs det är 87 % chans att du inte får samma sjukdom som din mamma. Jag tycker inte att du därför skall oroa dig så mycket.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38384 av
Svar från i ämnet Ärftlighet???
Tack för att den här sidan finns! Och tack för att ni svarade, kändes skönt att gå in och läsa era svar. Skönt med lite stöd.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38405 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Ärftlighet???
Min gammel farmor och farmor hörde och såg saker...Och när farmor blev typ 60 trodde hon att någon var ute för att förgöra henne ...Hon blev misstänksam mot allt och alla...Trodde att texten på Panodil var ditsatt att förgifta henne...Jag upplever liknande saker...Men min pappa har aldrig gjort det...