Jag grät nästan - för det var en stor lättnad. Läget är tyvärr illa!

Mer
4 år 8 månader sedan #1179037 av Loni
Hemskt!!!! När tror ni att andra länder kommer ikapp utvecklingen?
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1179048 av Lelle
Geta, Ja de ordinerar moderna mediciner eftersom det är så individuellt hur medicinerna fungerar från person till person!

Enligt kvalitetsbedömning så är det mentalsjukhuset det bästa i hela landet. Och 950 människor per år har någon gång varit på sjukhuset - de skrivs in när de är sjuka och skrivs ut när de blivit friska , kommer och sedan lämnar! Min mamma bor dock kontinuerligt på sjukhuset med fast plats, emellertid så åker hon korta perioder till institutioner i grannstäderna för att få miljöombyte, men hon återvänder alltid till sjukhuset!

Zoidar, Min hjälpperson tycker ärligt att jag inte bör åka dit sa hon igår efter besöket.
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 8 månader sedan #1179082 av Zoidar
Ok, det kanske är bäst så.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 8 månader sedan #1179089 av Admin1
Får hon läkemedel med antikolinerg effekt kan det framkalla dåligt minne. Vet du vilka mediciner hon har?
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1179113 av Lelle
asså Jag vet inte vilka mediciner hon har, men jag tror inte det är Haldol faktiskt!

Min hjälpperson kunde inte ta reda på saken därför att det var ingen i ledningen på plats på sjukhuset! Det var igår - under helgen.

Min hjälpperson erbjöd sig dock att åka tillbaka utan att jag frågade för att få reda på mer och ge henne lite gosaker, och då åker hon nog en vardag!

hon har inte uppvisat några riktiga extrapyramidala biverkningar så Haldol kan nog uteslutas och hennes hud är slät och fin och fina naglar så då kan nog också Hibernal och de riktigt gamla uteslutas...

Dock har hon haft sluddrande tal...

men det var tråkigt att se, men det är verkligheten, jag fick 3 videos och 2 av dem var med min mamma. Det 3:e filmklippet visade rummet/salen och hjälppersonens sällskap, hon åkte inte själv, hon hade sin man med.

På videos för 3 år sedan så var det en "helt annan person", hon var sig själv, hon visste allt, hon kände till sin man och hembyn och berättade om dem, hon var hemma i huvudet, kunde föra normal konversation, det var fart i henne och hon skrattade.

Men värt att säga så har jag träffat hjälppersonen, det var jätte trevligt och jag skänkte bort ett glasäpple till henne som legat i mitt rum massa år. Nu har hon den - det är jag glad för!
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 8 månader sedan #1179130 av Cosmos

hkboj skrev: Jag har kollat på sjukhusets hemsida och enligt broschyren så ger man dessa mediciner:

Konventionella: Haldol, Hibernal, Flufenazin (Pacinol), Droperidol (Dridol), Pimozid (Orap), Sulpirid (Dogmatil), Trilafon, Fluanxol och Cisordinol!

Atypiska: Invega, Abilify, Klozapin (Leponex), Zyprexa, Seroquel, Zeldox eller Risperdal.

Det är de medicinerna de ger mot psykos på mammas sjukhus.
Men har läst att Haldol och Nozinan var dom vanligaste, men det kanske var mera förr på kommunisttiden.


Pacinol var den första medicin jag fick. Och då var jag extremt sjuk. Men det är nu nästan 40 år sedan! Nozinan har jag fortfarande fast det är lugnande mot ångest.