Förklara för barnen?

  • Kim
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4770 av Kim
Förklara för barnen? skapades av Kim
Min f d sambo har fått diagnosen cykloid psykos. Hon avskärmar sig från våra barn, 8 och 11 år, och söker inte mycket kontakt med dem. Hur ska de informeras om sin mammas sjukdom? Hur ska jag förklara och vad behöver de veta för att förstå?

Om hon skulle ta hand om barnen någon helg kräver hon att få bo i mitt hus, själv hyr hon ett litet rum där det är svårt för henne att ta emot barnen. Är det rätt av mig att gå med på hennes krav och flytta ut ur huset dessa helger?
Mer
19 år 6 månader sedan #4780 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Förklara för barnen?
-
Mer
19 år 6 månader sedan #4798 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förklara för barnen?
Det finns en sajt för barn med psykiskt sjuka föräldrar:
www.kuling.nu/
Det kan ibland finnas gruppverksamhet för barn till föräldrar med psykisk sjukdom, som man kan läsa om på sajten Källan:
www.kallan.nu/
Mer
19 år 6 månader sedan #4823 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förklara för barnen?

PSR skrev: Jag har extremt dåliga relationer med praktiskt taget alla mina anhöriga så jag vet inte hur psykiatrin jobbar på den fronten men jag vet att sådant är vanligt. Kanske någon annan kan berätta? Om det är möjligt bör din f d sambo ta med sig barnen till läkarna. Om du vill göra dina barn en tjänst bör du nog följa med dem.


Anhöriga kan fördubbla risken för återfall om de uppträder på felaktigt sätt t.ex. fientliga, kritiska och överengagerade. Det upptäcktes i England där man märkte att de som levde med sina föräldrar hade mycket fler återfall än de som levde ensamma eller tillsammans med sina syskon.

Idag har man börjat med familjeterapi eller familjeintervention, som skall lära familjen att uppträda på rätt sätt. Jag misstänker dock att det är en bråkdel av familjerna som får detta idag.

Min gissning är att de som är mest utsatta är de där schizofrenin går i släkten. Det kan finnas personlighetsstörningar mm i familjen där, som i värsta fall kan göra släkten till en ren belastning. Men om familjen är jobbig kan man begära familjeterapi för dem från vården. Det bör inte vara helt hopplöst idag därför.
Mer
19 år 6 månader sedan #4824 av Geta
Svar från Geta i ämnet Förklara för barnen?
Detta att minska kontakten med sina
föräldrar har jag erfarenhet av.
Det var en stor fördel i mitt fall.
Det kan vara en förälder som i sin
karaktär är extremt fientlig. Ofta är nog
båda föräldrarna störda på något sätt.
När schizofreni går i släkten kan en förälder
vara svår att förstå sig på.

Barnet kan få en roll som att stötta upp
föräldrarna. Det är väl inget barn som orkar.
Problemet när man är schizofren är att man
har så få sociala kontakter att man inte vågar
bryta upp från föräldrarna. Man tror inte att man
kan stå på egna ben.
Idag är båda mina föräldrar döda, det är ju hemskt
att förtala sina föräldrar. Men jag säger som Isa-Alise
man har fått en massa erfarenheter på vägen.
Mer
19 år 6 månader sedan #4841 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Förklara för barnen?
-