Dags för vuxen-dagis

Mer
15 år 6 månader sedan #154326 av aspie
Svar från aspie i ämnet Dags för vuxen-dagis
Vuxendagis för sjukskrivna är ingen dum idee.
Mer
15 år 6 månader sedan #154368 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Dags för vuxen-dagis
Har tillbringat mina första timmar på dagiset, och flätade mycket riktigt ett fruktfat av tunna grenar. Det står nu och glänser på köksbordet med lite blandad frukt på. Det blev en fin blandning av grenar i olika färger och jag känner mig riktigt stolt.

Inte stolt för att det är så otroligt vackert, utan för att jag klarade av att uppbåda nog med jävlar anamma för att klara av det. Det var nämligen rätt så klurigt innan man kom på hur man skulle gå till väga, och vid ett tillfälle gav jag upp och var beredd att slänga pinnjävlarna genom växthusväggen.

Men när jag suttit där och stirrat på det bara påbörjade fatet, tänkte jag att "nej, inte sjutton ska några pinnar få vinna över mig!".

Så då plockade jag fram mitt gamla jag och fokuserade till 100 %. Pratade inte med någon utan bara flätade, flätade och klippte grenar. Och vips, så var det klart! :D Det var en underbar känsla att ha vunnit över sitt eget missslyckande!
Mer
15 år 6 månader sedan #154380 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dags för vuxen-dagis
Att du fått Grönt Rehab är nog ett positivt tecken och att de bedömer att du snart kan återgå i normalt arbete igen. Många här har nog inte fått någon rehabilitering alls utan direkt slussats in i förtidspension. Jag tycker att fler borde få rehabilitering och möjlighet till arbete.
Mer
15 år 6 månader sedan #154384 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Dags för vuxen-dagis

Att du fått Grönt Rehab är nog ett positivt tecken och att de bedömer att du snart kan återgå i normalt arbete igen

Tack för att du tror på mig och min förmåga, Admin, men om jag ska vara ärlig, så tror jag inte att någon på jobbet verkligen törs lita på att jag ska kunna komma tillbaka. Kanske 25 % om jag har riktig tur. Det är det vi satsar på efter 1 dec.

Problemet är att jag har ett yrke som kräver mycket kontakt med andra människor, ofta i en stressig miljö, så jag känner själv att jag måste bort från det yrket. Men jag måste spela med och låtsas vilja återgå till jobbet, eftersom jag annars blir uppsagd.

Saken är också den att jag hade min fackrepresentant med på förra mötet med arbetsgivare och rehab-personal, och då kom de plötsligt fram till att chefen inte varit med om att utforma en rehabplan, så det är nog därför de tar till detta nu. De måste ju först vara delaktiga i rehabprocessen, och hinna upptäcka att jag inte fungerar trots den rehabilitering de erbjudit, innan de kan säga upp mig med rent samvete.
Mer
15 år 6 månader sedan #154388 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dags för vuxen-dagis
Det är knepigt för arbetsgivare som vill bli av med en
på grund av psykisk störning så att de inte går emot
lagarna. När jag tvångspensionerades så skedde mkt
bakom kulisserna.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #154396 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Dags för vuxen-dagis
Jag har en kompis som jobbade inom kommun tidigare. Han fick en stroke, så han blev halvsidesförlamad delvis, som tur var så var det vänstra hjärnhalvan som drabbades, men han gick sjukskriven länge innan arbetsgivaren sade upp hans tjänst, så han blev pensionär. Det var många turer kring detta, men han ville bli omplacerad, men tji. Han fick inte vara kvar. Även facket var inblandat i detta, hans jobbarkompisar ville ha honom kvar men reglerna sade nej.

Vars är världen på väg?