Vad ska jag säga?

Mer
19 år 1 månad sedan #10083 av leva
Vad ska jag säga? skapades av leva
Ska till stan i morgon och titta på ett tänkbart halvtids arbete. Nu undrar jag om det är någon som har förslag på vad jag ska säga om min sjukdom ( schizoaffektivt syndrom). Ska jag säga något över huvudtaget. Jag tycker det är så svårt att förklara , eftersom det är så oförklarligt. Allt blir så invecklat. Vad brukar ni säga om ni möter en bekant och den person frågar " vad gör du nu för tiden?"?. När jag säger att jag är psykiskt sjuk, blir dom alltid tysta. Då får man snabbt fråga "vad gör du själv?". Är det nån som har problem med detta?
  • kgu
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10084 av kgu
Svar från kgu i ämnet Vad ska jag säga?
Jag har också schizoaffektiv sjukdom. När jag träffar på bekanta när jag är ute så säger jag att jag mått dåligt ett tag, ingenting om att jag är psykiskt sjuk.Dom ända som vet om att jag är sjuk, är min familj och släktingar och två av mina kompisar. Jag tror inte att det ska vara nödvändigt att berätta för alla om sin psykiska sjukdom. Jag vet om en som var väldigt öppen om sin sjukdom, och människor blev rädda för honom och drog sig undan, och sen kommer ofta fördommarna.
Mer
19 år 1 månad sedan #10085 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad ska jag säga?
Säg så litet som möjligt om det.
Jag själv var ute flera år i arbetslivet.
Hur jag klarade det här med hälsointyg
vet jag inte. Jag arbetade i sjukvården.
För att komma in i detta med sociala
skyddsnätssystem så är det bra att ha
arbetat så mycket som möjligt.
Mer
19 år 1 månad sedan #10089 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Vad ska jag säga?
Pja, det är ju samtidgt viktigt att folk runt en förstår och kan både stödja och"piska" den sjuke när han arbetar så det blir bra.

Samtidgt så är du ju en klar risk för arbetsgivaren och du ska inte särbehadlas mer än nödvändigt....det är knepigt.
Mer
19 år 1 månad sedan #10102 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad ska jag säga?
Jag tycker definitivt att du inte skall berätta. Man har ingen skyldighet att informera arbetsgivaren om sin sjukdom. Dessutom vet ingen vad schizoaffektiv är så det blir dessutom jobbigt att förklara på ett bra sätt. Det finns också mycket fördomar och diskriminering om psykiska sjukdomar i samhället trots att det är så vanligt. Jag tyckte att PSR hade bra förslag på vad du kan säga att du gör nu.
Mer
19 år 1 månad sedan #10103 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Vad ska jag säga?
Du behöver inte säga någonting. Själv tycker jag det är en väldigt privatsak om man mår dåligt psykiskt. Jag har gått på arbetsintervjuer, och jag har aldrig tyckt att det är en sak man ska berätta. Jag har aldrig sagt om de frågar vad har du gjort senaste året tillexempel. Jag säger att jag har pluggat, rest mycket och tränat mycket tex. Jag vill inte att de ska få fördomar, som folk lätt får.