Arbetsmarknadspolitik

Mer
19 år 1 månad sedan #11494 av Tikki
Regeringen satsar nu mycket pengar för att förbättra arbetslöshetsstatistiken. Man ska tom höja maxbeloppet för lönebidrag med 1500:-. Detta belopp har legat på 13.700:- i många år. Det nya på 15.200 är även det skrattretande.
Detta behövs:
Höj maxbeloppet rejält, minst till 20.000 :-.
Låt ideella allmännyttiga föreningar få 100%.
Först ska föreningar, speciellt handikappföreningar, få del av lönebidragsarbetare. Företag sist.

Som en liten början.

Men Göran Propp, Pelle Nudelsoppa och de andra högavlönade skiter väl som vanligt i oss. :evil:
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11525 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Arbetsmarknadspolitik
Så länge det är sån stress överallt så kan dom glömma mig. Jag sätter inte min fot i stress! Om jag hittar ett antistressig ställe så tror jag att jag skulle fungera bra. Då skulle min känslighet kunna vara en tillgång. Jag skulle kunna tänka mig att jobba på ett ställe som jag är på nu. Praktiserar... Det känns harmoniskt och bra. jag fattar inte varför det ska vara så stressigt överallt annars!!!!
Mer
19 år 4 veckor sedan #11552 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetsmarknadspolitik
Jag tror för vår del är det många faktorer som spelar in vad gäller att kunna arbeta. Lönebidraget tror jag inte har så stor betydelse egentligen. Idag arbetar bara 20 % av de med schizofreni trots att 60 % är återhämtade (inklusive social återhämtning).

Viktigt är att förbättra vården för nyinsjuknade och ge dem alla effektiva behandlingar som finns. Personliga ombud är viktiga för att stimulera till studier och arbete. Genom att folk blir friskare förbättras arbetsförmågan.

Fler behöver också slussas ut i arbete. Det gäller att satsa på SIUS-konsulenter, som ordnar jobb och hjälper till på jobbet. Med den strategin får många fler jobb än som man gjorde tidigare med arbetsträning innan jobbet.

Egentligen borde många jobba i Sverige med tanken på att det finns så mycket offentliga arbeten. Mitt intryck är att det offentliga är dåligt på att ge funktionshindrade arbeten. Det borde vara som i USA att funktionshindrade har förtur till federala (offentliga) arbeten.
Mer
19 år 4 veckor sedan #11558 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Arbetsmarknadspolitik

Lönebidraget tror jag inte har så stor betydelse egentligen.

Här håller jag inte alls med dig Admin1. För ovanlighetens skull.
Om arbetshandikappade kunde arbeta utan kostnad för handikapporganisationer skulle det inte bara bli ett rejält uppsving för dessa. För många är det det enda alternativet. Det skulle förbättra deras hälsa och ekonomi. Jag tror att lönebidrag enligt "min" modell skulle få stora positiva effekter för både handikappade och samhället i stort. För mig personligen står det nog mellan detta och pension.
:)
Mer
19 år 4 veckor sedan #11569 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Arbetsmarknadspolitik
Personligen har det funkat relativt bra för mig på många arbetsplatser men adrig såpass att jag fått fast anställning. Har testat de flesta förekommande bidrag arbetsgivaren kan få men det har av personliga skäl ställt för höga krav när arbetsgivaren ska betala 100% av lönen. Det har funkat jätte bra när jag vet att de har betalat 50% av lönen. Känns lite som att man har maskat lite på grund av denna vetskap också. Varje gång jag kommer till AF rehab fd,AMI så kan de inte fatta att jag inte är på den öppna arbetsmarknaden, jag verkar inte vara det minsta handikappad, är social och verkar inte ha något arbetshinder, men jag har nyligen kommit under funn med att jag lider av någon psykossjukdom och att jag blivit så misstänksam på många arbetsplatser att jag tillslut blivit sjukskriven och anställnings försöken upphävts, nu står det också i mina papper så nu kanske man kan få rätt stöd så att man kan köra på även om man blir sjuk. Men jag kommer aldrig kräva av personer att de ska går runt krossat glas för då skulle jag nog känna mig värdelös.
Mer
19 år 4 veckor sedan #11662 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetsmarknadspolitik
Jag tror att andra faktorer hämmar anställning mer än lönebidraget. Idag jobbar bara 20 % trots att lönebidraget finns och att 60 % är återhämtade. Det finns i samhället många fördomar mot psykiskt sjuka, som förhindrar arbete på arbetsmarknaden.

Att återintegrera personer med schizofreni är en långsiktig process, där det viktigaste är nog att se till att vården förbättras så att man inte per automatik disintegreras från arbetsmarknaden/studier vid insjuknandet. Jag tror det lönebidrag du skisserar upp kanske inte passar alla - alla kanske inte vill jobba i föreningar, som kanske kräver en hel del i socialförmåga. En del kanske kunde få jobb inom vården och psykiatrin, som har ont om pengar och där produktiviteten verkar nedsatt.