Sjukroll

Mer
19 år 3 veckor sedan #11937 av Harriet
Sjukroll skapades av Harriet
Hej!
Jag har problem... kan inte ta mig ur min sjukdoms-roll.... vinner inget på att vara sjuk.... ändå har jag fastnat..... skulle kunna börja plugga.... hade 1.7 på högskoleprovet....kommer in på det mesta.... provat plugga på universitet.... efter 2 veckor valde jag psykosen.... började lyssna på rösterna igen... tog av mig alla kläder ..... gick naken genom hela Universitetstaden... rösterna sa ju att jag var ett satans luder.... vad skulle jag göra.... blev tvungen- luder visar sig ju gärna utan kläder.... det vet väl alla.
Nu är jag fast.... fast i min sjukdom.... varför kan jag inte bara skärpa mig?
Mer
19 år 3 veckor sedan #11941 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sjukroll
Målen kanske blir för stora... att plugga på heltid kanske är för stort steg... pröva med att plugga på halvfart, eller att bara ta några enstaka poäng... någon intressant kurs...

Det är svårt att bara lägga om livsstil och gå från en sjukroll till arbete, studier, eller bara självständighet... man fastnar liksom i att behöva stöd...

Men jag tror att om målen är tillräckligt nära där du själv befinner dig kan du lyckas ta dig fram till att lyckas med dem...

Men det kanske handlar om mycket mindre mål till att börja med än att hoppa på en utbildning på helfart... detta kan dock bli möjligt så småningom... om du orkar den takten och kan koncentrera dig så länge varje dag...

Resultatet behöver ju intebli sämre för att man tar det lite lugnare... många utbildningar kan man gå på deltid... och kanske får bättre studieresultat av det också... lite mer tid för eftertanke... och lite djupare förståelse för ämnet...
Mer
19 år 3 veckor sedan #11971 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Sjukroll
Jag känner med Dig EE, men det vet Du nog.
KBT är ju bra bl a för de med psykossjukdomar, men för Dig verkar det som det skulle kunna vara extra bra.
Kramiz
Mer
19 år 3 veckor sedan #11995 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjukroll
Jag tror det finns stora möjligheter för dig att börja studera igen. Det kan ju vara bra kanske att försöka hitta någon passande t.ex. distansutbildning, som finns på orten du bor på. Det kan också finnas utbildningar man kan gå via Internet t.ex. Nätuniversitetet.

Det är kanske mindre stressande att bo hemma och studera än att flytta till en ny ort där allt är nytt. I början av en utbildning kanske du behöver mer samtalskontakt, så det går att spåra om en försämring är på gång. Du kanske också skulle behöva kognitiv beteeendeterapi för att lära sig att hantera och motverka vanföreställningar, som kan dyka upp. Jag håller med TIKKI här.
Mer
19 år 3 veckor sedan #12005 av Harriet
Svar från Harriet i ämnet Sjukroll
Tack för att ni ger mig hopp!
Det har alltid varit mitt mål att någon gång kunna återuppta studierna..... borde tänkt efter innan jag flyttade söderut.... hade ingen samtalskontakt då.... bara mängder med medicin..... KPT vore kanske en bra ide`..... men jag vet inte finns något sånt på min hemort..... sen tror jag mycket på den terapi jag går i..... tror den är mer psykodynamiskt inriktad...... någon som blivit återhämtad efter sådan terapi?
MVH Emelie
Mer
19 år 3 veckor sedan #12042 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Sjukroll
Hade glömt att Du redan gick i terapi. Vad jag kommer ihåg kom Ni bra överens också. Då är det nog dumt att sluta med den för kbt.
Det finns nog fler % sett som blivit hjälpta av kbt, men om dynamisk terapi funkar för Dig så är ju det jättebra.
Lycka till med allt