olagligheter på jobbet

Mer
13 år 8 månader sedan #322016 av Kloppe
Arbetsförmedlingen har gett mig ett jobb som finansieras med lönebidrag (nu ångrar jag att jag accepterade jobbet).
Sedan en tid har jag förstått att det pågår en del olaglig hantering av pengar på jobbet. Svarta pengar är i omlopp. Jag har själv blivit erbjuden att jobba lite extra mot svart betalning, och var dum nog att tacka ja (har hänt 1 gång).
Man får höra en hel del när man går runt och städar, och ingen tror att man lyssnar eller inte bryr sig. Senast i dag hörde jag en kund säga till en av mina chefer "-Vi tar det svart" och blev sedan vittne till hur pengarna bytte ägare. De har också själva berättat, närmast i skrytande ordalag att de betalar sophämtarna svart.
Det hela känns olustigt, starkt olämpligt. Som ex: man får ibland stå på knäna och skura, medan de andra på arbetsplatsen har en helt annan status, lever närmast playboy-liknande liv.
Okej, det är väl inte det största problemet jag har, men det bidrar till vantrivsel. Jag kommer försöka byta jobb vid tillfälle.
Tips och råd mottages tacksamt.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
13 år 8 månader sedan #322017 av Geta
Svar från Geta i ämnet olagligheter på jobbet
Du ska väl inte behöva stå på knä och skura. Städare i
offentlig miljö brukar inte knäskura utan har en hel arsenal
med redskap på sin städvagn.
Senast såg jag det när jag var på Vårdcentralen i veckan.

Att betala arbetskraft "svart" är nog inte helt ovanligt. Det
är väl därför som RUT-avdraget har kommit till för hushållsnära
tjänster.
Mer
13 år 8 månader sedan #322018 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet olagligheter på jobbet
Självklart har jag moppar och andra tillbehör. Tyvärr blir det knästående när man skurar toaletter och vissa andra ställen.
Jag tycker det känns jobbigt att det är o.k med svart betalning. Men det är väl olika vad man tycker om det hos olika arbetsgivare.
Det tråkiga är att det var svarta pengar på förra jobbet jag hade också.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
13 år 8 månader sedan #322081 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet olagligheter på jobbet
Det är ganska vanligt med svarta pengar i städ-, restaurant- och byggbranschen. Om du inte trivs med detta så försök att byta jobb så småningom. Jag tror dock att man vänjer sig vid detta, så att det tillslut blir normalt. Hoppas att det löser sig för dig.
Mer
13 år 8 månader sedan #322481 av w200i
Svar från w200i i ämnet olagligheter på jobbet
Pröva att kontakta facket, eller börja med att gå med om du inte är medlem. Be dem ta det väldigt, väldigt varsamt om du känner dig skör.

Företaget bör ta ett större ansvar, då de tar emot lönebidrag.
Mer
13 år 7 månader sedan #334736 av bara_på_låtsas
välkommen till något som kallas ARBETSLIVET....

Såhär funkar samhället. Ha inte dåligt samvete eller försök agera vardagshjälte, ta din svarta lön och spendera den. Var nöjd, det är såhär det går runt helt enkelt!

Tjallar du är du illa ute...och varför skulle du göra det? Största delen av din arbetsgivares ekonomi redovisas och beskattas hårt, den svart adelen av det är ren välgörenhet för kunderna.