Försäkring

  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20738 av Axons
Försäkring skapades av Axons
Jag hörde på TV att det fanns någon försäkring ifall man blev sjuk och inte kunde arbeta något mera. Personen i inslaget hade fått miljonbelopp i ersättning. Vad är det för försäkring? Har alla en sådan försäkring?
Mer
18 år 8 månader sedan #20751 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Försäkring
Jag har hört talas om att de som har ett arbete kan ta en livförsäkring med förtidskapital, som ger ersättning om man skulle bli förtidspensionerad. Ersättningen beror nog på hur gammal man är när man blev sjuk. Jag vet inte hur stor ersättningen blir, men jag har svårt att tänka mig att det är miljoner.

www.forenadeliv.se/sif/livfors.asp
Mer
18 år 8 månader sedan #20756 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Försäkring
Om du är ansluten till ett LO förbund i facket kan du få något som kallas AGS Det är en försäkring som skall motsvara till att börja med bortfallet av mellanskillnaden mellan lönen du hade när du arbetade och pensionen. Om du har rätt till ersättning kan det ge pengar för de betalas ut retroaktivt om du har rätt till det. Du måste själv ta reda på om du är försäkrad eller inte. Du måste då fråga ditt fack om du har rätt till ersättning (Det finns på LO sådana som sysslar med försäkringsfrågor dit kan du vända dig)

Du måste ha läkarintyg, intyg från arbetsgivare och fack. Därefter tar du kontakt med de som har hand om AGS-försäkringen och hör med dem om du är berättigad till ersättning. Har själv den försäkringen och får ut över tvåtusen i månaden efter skatt (För mig är det skattefritt).

Du har inom samma försäkringar även en livförsäkring som faller ut till fru eller sambo om du skulle dö. Om din fru eller sambo skulle dö får du ett belopp på artontusen kronor för att täcka begravningskostnaden. Du har där även en fritidsolycksfall försäkring. Det är ingen idiotförsäkring! IF som är mitt vanliga föräkringsbolag har en sådan som säger att om jag är psykiskt sjuk så skulle jag inte få ett öre! Men inom LO-försäökringen så gäller den för alla LO medlemmar. Det finns även möjlighet att inom samma försäkring möjlighet till att när man blir ålderspensionär (Då förvinner AGS) Då får du en annan försäkring istället


Jag vill uppmana alla på viska att ta reda på hur det ligger till för just dig.

Om det nu är så att du har haft rätt till AGS i tio år så tänk själva att det blir nätt summa på över 200 000 kr, att få retroaktivt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20758 av Axons
Svar från Axons i ämnet Försäkring
Jag var med i facket en kort period när jag jobbade men det var ca 15år sedan. Så några pengar därifrån lär jag väl inte få. Någon livförsäkring har jag inte heller så det verkar inte bli några extrapengar till mig :(
Mer
18 år 8 månader sedan #21055 av Sleepy
Svar från Sleepy i ämnet Försäkring
Folksam har jag. Dom tycker jag är bra.