Nu ska ni ut och arbeta

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22199 av
Svar från i ämnet Nu ska ni ut och arbeta
Jag tror någon har börjat bli psykotisk här. .?
Mer
18 år 7 månader sedan #22208 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nu ska ni ut och arbeta
Jag läste mer i Dagens Nyheter om kontrollen av de sjuka. Det var de som hade haft sjukersättning eller sjukbidrag i mer än 2 år eller som hade tidbegränsad sjukpension. Totalt var det 40000 personer man skulle kolla upp. Idag lär det finnas 500000 förtidspensionärer nästan hela den gruppen kommer att stå utanför den nya kontrollen. Ni med sjukpension kan vara lugna alltså.

Det är helt uteslutet att man skulle avskaffa förtidpensionerna för de som har schizofreni och ersätta det med socialbidrag. Kommunerna vill nog inte ta försörjningsansvaret för personer med allvarlig sjukdom som ger nedsatt arbetsförmåga. Det är ett typiskt ansvar för sjukförsäkringen och det är politiskt omöjligt att göra så. Det skulle bli ett ramaskri bland folk.

Oroa er inte över det ni läser i tidningarna nu. Det berör personer som egentligen är friska nog att ta ett arbete. Det står ingenstans att psykiskt sjuka skall friskförklaras även om de är sjuka. Ni som tror detta lider av ångest och oro, som ni bör försöka få hjälp mot.
Mer
18 år 7 månader sedan #22209 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Nu ska ni ut och arbeta
Tack admin1....orden lugnar....
Mer
18 år 7 månader sedan #22214 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Nu ska ni ut och arbeta
Håller med Admin1!! Sök hjälp för eran ångest ni som skriver sådana där domedagsprofetier!
Man blir lika ledsen varje gång man läser dom här inläggen om att nu skall alla psykiskt sjuka gå på socialbidrag och eller bli tvungna att ge sig ut i arbetslivet även fast man inte skulle orka med det.
Kanske är det samma person som skriver dom här inläggen hela tiden?
Jag fattar inte vad man tjänar som enskild person på att skapa oro på det här sättet?
Mer
18 år 6 månader sedan #23043 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Nu ska ni ut och arbeta

Gäst skrev: Det är det dom är ute efter, att få så många som mäjligt att klassas som friskt, arbetsföra. Dom vet att ingen kommer att anställa någon med psykiatrisk diagnos och därmed är dom säkra på att de ramlar ur systemen med enbart för de som orkar socialbidrag.

Ett exempel som de kommer att gå på är hur i all världen en sjuk person som Admin1 kan arbeta så med sin hemsida, då kan han ju inte vara så sjuk utan får ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Får han inget lönearbete är det ju hans eget fel som inte hittat något.
Och då går läkarna med flera fria.
Så ser verkligheten ut idag.


Jo men det är ett riktigt arbete som Admin1 har tycker jag. Så många människor (framförallt schizofrena) som han hjälper med att jobba med detta, vare sig det är hans fritidsintresse eller inte så borde han få betalt för det, och det hoppas jag att får.

Jag tycker att Admin1 ställer sig till "arbetsmarknadens förfogande".