Arbetsterapi i psykiatrin

Mer
18 år 4 månader sedan #28877 av Bortajag
Hej.

Börjar nu i Januari (för hoppningsvis) på arbetsterapeutlinjen o börjar läsa. Det känns i nuläget jättebra.

Jag är rätt insatt i vad en arbetsterapeut gör i sjukvården (av egen erfarenhet med diverse skador o sånt), men har också förstått att arbetsterapeuter är verksamma inom psykiatrin.

Och då frågan: vad, rent specifikt, gör en arbetsterapeut i psykiatrin egentligen? Hur är patientrelationen? Vad går den ut på? Någon som har några erfarenheter?
Mer
18 år 4 månader sedan #28880 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Arbetsterapi i psykiatrin
De försöker väl aktivera en, hjälpa en att kanske försöka hitta något att göra på fritiden. Att ge ett mål för dagen.

Det är vad min gör iaf.
Mer
18 år 4 månader sedan #28894 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetsterapi i psykiatrin
Jag har läst att arbetsterapeuter kan ingå också i öppenvårdteam i psykiatrin, som gör hembesök. Annars tror jag att arbetsterapeuterna inom psykiatrin gör ungefär samma sak, som inom övrig sjukvård.

Det var ju väldigt bra att du kom in på utbildningen. Du kommer säkert att ha nytta av dina egna erfarenheter i utbildningen. Lycka till!
Mer
5 år 11 månader sedan #1056479 av Melody
Svar från Melody i ämnet Arbetsterapi i psykiatrin
Bra med folk som går sin egen väg trots sjukdom!

Hade också gått denna utb om det inte krävdes körkort i varenda jobbannons!
Mer
5 år 11 månader sedan #1056483 av Geta
Svar från Geta i ämnet Arbetsterapi i psykiatrin
Jag har en treårig arbetsterapeututbildning. För att gå utbildningen behöver man inte ha körkort men jobb där det ingår hembesök kräver körkort. Jag jobbade tre år som Distriktsarbetsterapeut och gjorde hembesök. Det handlade mest om utprovning av tekniska hjälpmedel men även bostadsanpassningar. Det var ett väldigt fritt och roligt jobb. Jag jobbade självständigt men i nära samarbete med distriktssköterskor.
Har bara gått praktik inom psykiatrin och det var så länge sedan. Så ser det inte ut idag. Förr hade man stora arbetsterapier på mentalsjukhusen med massor av hantverk.
Mer
5 år 11 månader sedan #1056486 av Melody
Svar från Melody i ämnet Arbetsterapi i psykiatrin
Tack för att du berättar Geta!

Tror du det vore bra att investera 3 år på denna utbildning(spec med tanke på att jag ej har körkort)? Jag antar att det är mkt hembesök..

Utbiildningen verkar tuff men användbar.