vad ska hända

Mer
18 år 3 månader sedan #31515 av karsten
vad ska hända skapades av karsten
Nu har jag levt med min manodeprison i ett och ett halvt år, har visserligen haft den längre utan nån stämpel såklart förlorat ett jobb och nu börjat sjukskriva mig från ett nytt vilket kommer betyda att att jag även kommer få kicken där ifrån efter sommaren. Men vill så gärna vara kvar då mitt kontrakt går ut. Bor hemma utav olika anledningar beroende av min sjukdom.

Nu undrar jag lite vad jag har för möjligheter efter sommaren går då antagligen arbetslös och bor hemma, vilken typ av hjälp ska man kunna kräva med hjälp i det ekonomiska och hjälp med bostad
Mer
18 år 3 månader sedan #31522 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet vad ska hända
Försök få kontakt med ett personligt ombud (PO).

Dessa finns numera i flera kommuner och det är gratis att anlita dem.

Jag har förövrigt kontakt med ett personligt ombud som hjälpt mig väldigt mycket, med läkarbesök, försäkringskassa, och arbets rehab och då i förlängningen, om det blivit så, med arbetsförmedlingen.

Hon kommer och hälsar på mig i morgon, vilket gett mig en anledning till att städa lägenheten.....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #31565 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vad ska hända
Är du med i en fackförening? Är du ansluten till A-kassan? I så fall kontakta fackföreningen din och hör efter om du har rätt till A-kassa om du blir arbetslös i sommar. Om du har jobbat så länge som du gjort borde du ha rätt till A-kassa om du nu är ansluten till den.
Mer
18 år 3 månader sedan #31571 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet vad ska hända
Hej Karsten! Att prata med fackföreningen är en mycket god idé som Admin föreslog.

Då, när du gör det så fråga vilka försäkringar du har (de har en försäkringsrådgivare som du kan prata med), det är nämligen så att tillhör ditt fack ett av LO-förbunden har du bergsäkert en uppgörelse centralt mellan fack och arbetsgivare.

Du har då flera försäkringar som du kan utnyttja om du är behörig till dem. Dessa bla AGS faller ut som ett tillskott mellan sjukersättningen och din lön som du hade när du blev sjuk.

Sedan går det väl inte att säga upp någon på grund av att någon har en bevisad sjukdom??

Detta måste i så fall till en uppgörelse som man har förhandlat fram.

Detta tror jag du skall ta reda på när du ringer facket.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum