sjukskrivning

Mer
18 år 3 månader sedan #31981 av Sofie
sjukskrivning skapades av Sofie
Hur har jag förstått försäkringskassans olika "nivåer"? Om man har fast anställning och blir sjukskriven, gäller det då först sjukpenning som ger mycket pengar, sedan sjukersättning som ger litet mindre pengar, och sist får man sjukbidrag som ger minst pengar och som också motsvarar det som tidigare kallades för sjukpension?

Känner mig litet deppad för i februari skall beslut fattas om sjukersättning. Fick brevet idag när jag kom hem. Det innehöll massa utlåtanden bland annat från min läkare. Blev arg och ledsen av att ta del av detta. Tycker inte om att vara den personen de beskriver i journalerna.

En annan fråga är om det finns någon mer som arbetar deltid? Och hur ska man organisera sitt schema på bästa sätt? Arbeta mindre tid 5 dagar i veckan eller vara ledig någon dag? Arbeta 75 % eller arbeta 50 % eller mindre? Hur har arbetsgivaren ställt sig till att vara sjukskriven och samtidigt utnyttja flexsystemet?

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #31987 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet sjukskrivning
Får reda på min sjukersättning 9:e feb. Jag skall hålla tummarna för oss båda i februari!
Mer
18 år 3 månader sedan #31991 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet sjukskrivning
Jag trodde inte man riskerade att få sjukersättning när man jobbar så som du gör. Detta var nytt för mig.
Kanske är det så att dom inte anser att din arbetsförmåga är tillräcklig och därför vill dom skriva över dig på sjukersättning.
Sjukpenningen är 80% och sjukersättningen är väl 65% har jag för mig?

Något sjukbidrag har jag aldrig hört talats om tidigare.
Mer
18 år 3 månader sedan #31994 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur länge
Hur länge (genomsnittligt) brukar man kunna uppbära sjukpenning innan det övergår i sjukersättning?

1 år?...2 år?...3 år?
Mer
18 år 3 månader sedan #32007 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet sjukskrivning
Efter ett år brukar sjukpenning bli ändrad till sjukersättning...

Jag jobbar halvtid och har en liten sjukersättning på den andra halvtiden... jag jobbar 20 timmar per vecka, spritt över fyra dagar, så att jag får en ledig vardag per vecka... det fungerar bra för mig... på det sättet orkar jag med både arbetet och hemmet... det är skönt med de korta arbetsdagarna... jag orkar vara koncentrerad på jobbet och har tillräckligt med ork kvar efter arbetsdagen för att få middagen på bordet...
för mig är det här en lösning som fungerar... och gör att jag kan arbeta utan att återinsjukna....
Mer
18 år 3 månader sedan #32023 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet sjukskrivning
Om jag klarade det ekonomiskt så skulle jag vilja arbeta som du gör Isa-Alise. Dessutom är jag rädd för att det blir problem för mina arbetskamrater om jag går ner ytterligare i tid. Vi kan knappt organisera våra semestrar i arbetsgruppen för att vi har blivit så få efter att andra sagt upp sig och gått i pension och deras platser inte ersatts.
/Sofie