arbetskamrater

Mer
18 år 3 månader sedan #31984 av Sofie
arbetskamrater skapades av Sofie
Hur blir man en bra arbetskamrat? Vad göra när stämningen i arbetsgruppen är dålig? Hur ska man lära känna dessa människor som man umgås med dagligen, men ändå aldrig lär känna? Hur hantera olikheter? Vad är god arbetsgemenskap?
Behöver era tankar...

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #31996 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet arbetskamrater
Behandla din omgivning som du vill bli behandlad själv. Är stämningen dålig och spänd så har alla krav i gruppen att förvandla det negativa till något positivt. Visserligen lättare sagt än gjort, men värt ett försök. Att lära känna människor på djupet är inte alltid lätt på en arbetsplats, för en del är rädda för sitt inre. God arbetsgemenskap kan man bara känna riktigt med människor med liknade personkemi och syn på livet. Man får söka. Skulle man bli kränkt eller diskriminerad på olika sett som inte handlar om sanningen, så kan man säga "Att ni får tycka vad ni vill, men det ni tycker håller jag inte med om". Håller dom inte käften då så kan man ju börja undra vem det är som har problem.
Mer
18 år 3 månader sedan #31998 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet arbetskamrater
Jag kunde inte ge ett bättre svar själv!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #32022 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet arbetskamrater
Jeff,
Det ligger något i det du säger att man kan inte komma alla människor nära och var mot andra som du vill att man ska vara mot dig.

Just nu kämpar jag för att orka vara social med arbetskamraterna över huvud taget. Känner att jag drar mig in i mig själv och bara sitter och lyssnar. Blir inte delaktig, och de lämnar mig i sticket. Blir avundsjuk på de andras gemenskap, hur ytlig den än är.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #32054 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet arbetskamrater
Är stämningen i arbetsgruppen dålig skall man vara väldigt försiktig om man har en psykisk sjukdom för att man plötsligt inte blir syndabock och utpekad som orsak till den dåliga stämningen. Jag tycker då att man skall uppträda väldigt korrekt mot alla, men samtidigt skall man försöka att hålla sig utanför så man inte hamnar i en konflikt med någon. Jag tycker inte man skall känna sig tvingad att vara tjenis och bundis med alla på jobbet. Det beror också mycket på ålder och vilken typ av bakgrund man har. Om åldern och bakgrunden är gemensam är det lättare att lära känna arbetskamrater.