Arbetslös

Mer
18 år 3 månader sedan #32352 av Balder
Arbetslös skapades av Balder
Jag har vikarierat på den privata arbetsmarknaden i många år. Men i april är det slut, då blir jag arbetslös. Jag vet inte vad jag skall göra då. Jag fick min diagnos om att jag var schizo-affektiv 2004 så jag vet inte hur det är att vara sjuk och arbetslös (än). Men jag antar att jag inte kan berätta öppet för en potentiell arbetsgivare.

Finns det någon som haft hjälp av en SIUS-konsult? Jag har läst om den möjligheten här på Viska. Men då måste jag kanske skriva in mig på AF Rehab? Är det något att rekommendera att göra?
Mer
18 år 3 månader sedan #32359 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Arbetslös
Går det inte att återigen kontakta någon av de arbetsplatser där du har vikarierat? Håller med om att det inte går att berätta om din sjukdom för någon arbetsgivare, men man har ingen skyldighet att berätta allt. Försök vara dig själv bara och slappna av, så kan det nog hända att du får jobbet ändå. Vet inget om af Rehab. Det är möjligt att en sådan myndighet/ instans kan vara till hjälp, men bäst är att söka jobb på egen hand ändå, tror jag.

/Sofie
  • Mhortz
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32362 av Mhortz
Svar från Mhortz i ämnet Arbetslös

Sofie skrev: Går det inte att återigen kontakta någon av de arbetsplatser där du har vikarierat? Håller med om att det inte går att berätta om din sjukdom för någon arbetsgivare, men man har ingen skyldighet att berätta allt. Försök vara dig själv bara och slappna av, så kan det nog hända att du får jobbet ändå. Vet inget om af Rehab. Det är möjligt att en sådan myndighet/ instans kan vara till hjälp, men bäst är att söka jobb på egen hand ändå, tror jag.

/Sofie


Jag hoppas att det går bra för dig, jag vet hur det är att gå hemma och vara sjukskriven, ingen höjdare. Lycka till *kram*
Mer
18 år 3 månader sedan #32400 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetslös
Jag håller med Sofie att det bästa alternativet för dig är nog att söka jobb på den öppna marknaden, eftersom du ju jobbar där för närvarande. SIUS konsulenter är mer ett alternativ för dig om du själv inte lyckas ordna fram ett jobb och om du upplever att du är diskriminerad på arbetsmarknaden pga din sjukdom. Jag tycker inte heller att man skall berätta för arbetsgivarna om sin psykiska sjukdom för det finns så mycket fördomar i samhället. Lycka till med dina jobbsökningar.
Mer
18 år 1 månad sedan #34384 av Balder
Svar från Balder i ämnet Arbetslös
Tack Admin1!
Nu har jag varit på den första av mina anställningsintervjuer denna vecka. Det är ett jobb på den öppna arbetsmarkanden med ganska mycket ansvar. Det finns dock två problem: 1) Jobbet innebär att jag måste veckopendla och 2) Jag har haft flera psykoser som utlösts av stress på arbeten tidigare.
Min sambo är mycket orolig för om jag skall orka med pressen som det innebär att flytta/pendla och börja nytt jobb igen.
Kanske är det bättre att gå arbetslös ett tag och se vad som finns för jobb i närheten? Men jag känner att jag blir rastlös och orolig av att gå hemma och inte ha något att göra. Jag har aldrig varit arbetslös under mina 20 år i arbetslivet förutom några månader.
Är det någon som har bra tips på aktiviteter? Jag känner dock att jag inte kan utföra några meningslösa sysslor. Det måste vara vettig verksamhet. Har man rätt till det?
Jag är dock mycket frestad att pröva på jobbet om jag får det, trots riskerna för en ny psykos. Jag upplever det ändå som mycket givande att träffa andra i förvärvslivet och idag har jag ju hjälp av mediciner vilket jag inte haft åren innan 2004. Kanske är jag idag helt enkelt för "frisk" för att komma ifråga för någon hjälp från någon, t.ex. SIUS-konsult? Men jag har ju min schizo-affektiva diagnos.
Jag känner mig vilsen i arbetsdjungeln men det skulle kännas bra om det fanns något "skyddsnät" (förutom a-kassan som jag har men som ju inte erbjuder någon aktivitet)... Min absoluta åsikt är nog ändå att vi som har haft psykoser klarar "vanliga" jobb, men att det är mycket beroende på övrig personal, ansvar och stress hur vi lyckas hantera den aktuella situationen. :rolleyes:
Mer
18 år 1 månad sedan #34433 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetslös
Det är svårt att ge råd om du skall ta jobbet eller ej, men skulle du inte på ytterligare en till intervju? Eftersom du har så lång erfarenhet av arbetslivet, så tror jag att du själv nog kan komma fram till vilket alternativ som är bäst för dig att välja i denna situation. Du känner dig själv bäst och också hur sjukdomen kan påverka dig.

Om man har schizoaffektiv så har nog kommunen egentligen skyldighet att ställa upp med daglig sysselsättning om man ingenting har att göra. PSR ringde kommunen och fick plats på ett dagcenter där han bodde, där de hade massor av olika hobbies man kunde utföra. Man får där välja själv det man är intresserad av att hålla på med. Jag tror att han höll på med möbelsnickeri.