spara

Mer
18 år 2 månader sedan #33814 av Sofie
spara skapades av Sofie
Funderar på hur man lär sig att bli sparsam och vill därför starta en tråd om det, (mest för att ha något att prata om, men...)
Ju mer pengar jag tjänar desto mer gör jag av med. Maten är dyr. Bostaden är förhållandevis dyr. Bilen har jag i alla fall gjort mig av med. Resor är dyra. Ska man spara pengar kanske man ska bo i studentrum, bara äta linssoppa, cykla... om det inte var så långt till jobbet... testade att cykla en sommardag för några år sedan, det tog 2 timmar, mest för att jag inte hittade vägen...
...Inte köpa kläder, möjligtvis second hand. Inte ringa någon. Göra sig av med mobilen och bredbandet. Bara vara med sig själv, aldrig bjuda någon. Allt detta är inte jag. Möjligtvis gör jag linssoppa och köper second hand, men måste kunna ringa, ha tillgång till bredband bla... bla..
Någon annan som vill fylla på?

/Sofie
Mer
18 år 2 månader sedan #33818 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet spara
Göra upp en budget... hålla sig till den... lägga bara så mycket pengar man har råd att spendera i plånboken och lämna kreditkortet hemma... köpa falukorv och laga tre olika rätter på den (mat för en halv vecka)... trist med dåligt med pengar men vad ska man göra när man har en begränsad ekonomi...
Mer
18 år 2 månader sedan #33820 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet spara
Fast jag har pengar, men jag får dåligt samvete t ex när jag åker på akvarellkurs för 980 kr en helg plus tågbiljetter för samma summa. Även en konsertbiljett Lisa Ekdahl för 275 kr och hon var inte alls så bra på scen som jag förväntat mig. Var där för sällskaps skull.

Dåligt samvete bara. Har jag alltid haft så fort jag köper något. Och så tillgången på pengar för att jag fortfarande får bidrag av föräldrarna, men det vet jag fler som får.

/Sofie
Mer
18 år 2 månader sedan #33821 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet spara
Förr i tiden var jag ganska slösaktig och hade svårt för att spara. Men med tiden har jag lärt mig. Nu köper jag i stort sett inget onödigt och håller nere mina kostnader vad det gäller bredband och telefon osv.
Jag har en dagsbudget på 100 kronor per dag som jag kan spendera. Det mesta går till mat och det brukar bli ganska mycket över när månaden är slut. Jag skulle tro att jag gör av med runt 50kr per dag i genomsnitt under en månad när alla räkningar är betalda.
Det går att spara mer än vad man tror, men det är viktigt att unna sig något ibland också.
Mer
18 år 2 månader sedan #33823 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet spara
Vilken tur du har som har råd med det du vill ha... jag har haft lite pengar sen jag fick barn... som ensamstående förälder med låg inkomst från deltidsarbete eller sjukersättning har man inga marginaler... det har varit en kamp att få pengarna att räcka...
Mer
18 år 2 månader sedan #33824 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet spara
Uppvuxen med rika föräldrar, som i och för sig blev rika delvis genom att spara, men som inte lyckats föra över det till någon slags allmän kunskap till sina döttrar. Det är svårt att byta kultur... kan inte förklara...

/Sofie