Att ha förvaltare -- vet ni något om det?

  • Johanna.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35693 av Johanna.
Hej alla!

Min läkare tycker att vi skall ansöka om en förvaltare åt mig. Det är alltså en person som hjälper till med ekonomin och så. Jag tror att det vore bra för mig, men vill gärna veta mer. Vet någon av er mer om hur det är att ha förvaltare?

Ha det bra,
Johanna
Mer
18 år 1 månad sedan #35715 av Fragile
Skulle också behöva en förvaltare..
Hoppas någon kan svara på ditt inlägg, skulle också vilja veta hur det funkar och så.

Undrar om det är dyrt..om man har problem emd ekonomin..sen tar förvaltaren ut lön..värsta bakslaget .?

/Fragile
Mer
18 år 1 månad sedan #35723 av Nissegossen
Tips! Ansök om att få god man istället! En förvaltare tar totalt över makten över er ekonomi.

Prata med ett personligt ombud om detta, därför att jag anser att en god man ger en själv större inflytande över ekonomin.

Jag hade själv min egen syster från 80-86 som god man över min ekonomi. Godtog detta för att jag ägde egendom som andra var beroende av.


Jag tog själv kontakt med Överförmyndarmyndigheten där jag bor (GBG)
och begärde att få ta hand om min egen ekonomi.

Detta eftersom det var mycket strul. Välj i såfall någon som står utanför familjen, annars sliter detta på relationerna mellan er.

Kan också säga att numera sköter jag mig, har Tex inga som helst betalninganmärkningar (än så länge).

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum