Försäkringar

Mer
8 år 4 månader sedan #793601 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Försäkringar
Det finns en del försäkringar, som kan ge ersättning. Insjuknar man mycket ung kan om föräldrarna tagit en sjukförsäkring för dig ge ersättning och ganska mycket.

Har du själv en livförsäkring med förtida kapital och får sjukersättning kan du få en klumpsumma på ett par hundra tusen.

Försäkringar, som facket har kan ge ersättning också om man jobbat och är med i fackförening.
Mer
8 år 3 månader sedan #796989 av Dinskugga
Svar från Dinskugga i ämnet Försäkringar
Jag fick min första psykos i efter en allvarlig olycka då jag låg på sjukhus lång tid och det tog ungefär ett och ett halvt år innan jag kunde gå helt igen. Min pappa drev det med Folksam och fick när jag fyllde 25 år ersättning för permanent invaliditet på 30% från min olycksfallsförsäkring. De kunde gå med på att mina psykiska problem kunde härröras från olyckan. Det har varit till mycket hjälp genom åren!
Mer
8 år 3 månader sedan #796990 av Geta
Svar från Geta i ämnet Försäkringar
Fick du ett engångsbelopp eller betalas det ut hela tiden efter hand.
Mer
8 år 3 månader sedan #796992 av Dinskugga
Svar från Dinskugga i ämnet Försäkringar

Geta skrev: Fick du ett engångsbelopp eller betalas det ut hela tiden efter hand.


Jag fick en summa varje år från det jag var 15 till 25 om cirka 15 000 kr? Tror jag? Kommer inte ihåg. Fick sedan ungefär 200 000 kr när jag blev 25 och kunde på så vis köpa en lägenhet :) Försäkringar är bra! Men kommer aldrig kunna skaffa en bra livförsäkring tyvärr :( Är ju sjuk och de kräver hälsodeklaration för sånt. Men har en via facket som är okej :)
Mer
8 år 3 månader sedan #797022 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Försäkringar
Som nämnts här tidigare så har jag haft AGS ersättning och om du är berättigad till den, kan den försäkringen ge dig en slant om du varit berättigad till den tidigare men inte sökt ersättningen. Då kan du få den summan i ett engångsbelopp och på 10 år kan det finnas över 200000 kr retroaktivt att hämta. Dert som Admin här pratar om är om dina föräldrar tog en barnförsäkring på dig tidigt i ditt liv, kan den ge stora summor om du har en barnförsäkring.

Förövrigt, ring ditt fackförbund och där försäkringsrådgivaren om vad du har rätt till ifråga om försäkringar.
Vänd på varenda sten är mitt råd.

Numera är jag ålderspensionär och fortfarande har jag en nytta utav fackets försäkringar nu också, Den kallades förr STP tidigare, men har ett annat namn i dag.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #797023 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Försäkringar
Numera som ålderspensionär har jag rätt till försäkringar, tex hemförsäkring och jag bytte från if till Folksam då mitt medlemskap i Livs som är mitt fackförbund, där facket betalar avgiften vad gäller hemförsäkringen. Då är den bättre än if, då den kan gälla som livförsäkring om det skulle hända dig någonting.

Ta reda på fakta genom ditt fackförbund och försäkringsrådgivaren där.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum