Psykiatrisamordning

  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 11 månader sedan #39326 av Jocke
!990 var kostnaden för förtidspensionärer fem miljarder, 2004 var kostnaden sexton miljarder! I o m min förtidspensionering, så kostar jag staten pengar, men samtidigt har jag hela tiden betalat skatt på min inkomst, så man kan väl kalla det en försäkringspremium?

Ännu så länge orkar jag nog inte jobba heltid, vilket är det som krävs för att kunna överleva på OSA. Och att stå till arbetsmarknadens förfogande är tämligen osäkert, eftersom man är osäker på sin kapacitet. Då förlorar man alla förmåner man har, då kanske jag förlorar min lss?

Det är svårt att slå sig till ro, när man vet att vissa har det så kämpigt med ekonomien! Men jag känner mig inte som en parasit i samhällssystemet, jag har en daglig sysselsättning med samhällsinsatser. Men jag gillar inte borgarnas antydningar, om att dem kommer att börja jaga oss "skröpliga" och sköra!

Tycker det är liksom trettiotalets perfektionism som skymtar fram emellanåt. Jag är livrädd, att yuppiesarna ska gå en ny vinter till mötes, där samhällets svaga göms undan. Vilka ska betala för vår välfärd? Inte är det pensionärerna som har byggt upp landet!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 11 månader sedan #39345 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykiatrisamordning
Idag är det nog bara 10-20 % av de med schizofreni som arbetar, men det är 80 % som borde kunna göra det med rätt stöd säger man. Rehabiliteringen fungerar inte så bra vid psykiska sjukdomar och många får sjukersättning idag utan någon som helst rehabilitering. Det är inte bara de med schizofreni som har problem idag. Av de idag som får sjukersättning är det bara 1 % som börjar arbeta igen. För de med schizofreni tror jag nog det krävs en satsning på insjuknade för att fler skall komma i arbete. Det krävs nog också att man har ett personligt ombud som kan hjälpa till att stötta i jakten på arbete och studier.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 11 månader sedan #39348 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Psykiatrisamordning
Vi som får sjukersättning, kanske förlorar för mycket på att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande? Men samtidigt är ju vi dem moraliska förlorarna, vi unga får nog ingen bra åldersersättning?

Man förlorade mycket gentemot sjukpenningen. Det är alltså billigast att ge sjukersättning? Samtidigt som vi har vissa förmåner, kanske vi får mindre att säga till om? den mänskliga integriteten kränks.

Tycker detta är ett raffinerat sätt att begå en "utrensning" av oss psykiskt sjuka. Alla dessa signaler från politikerna borde egentligen utmynna i ett mänskligare samhälle, men det blir alltmer omänskligt, nu måste man nästan vara frisk för att kunna vara sjuk! Man måste ha en ordentlig ork, för att kunna prata vissa personer till rätta.

Vars är världen på väg?