Sysselsättning

  • PalleKula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3020 av PalleKula
Sysselsättning skapades av PalleKula
Det låter som att det skulle vara väldigt svårt tyvärr.. :(
Men konsten att inte få jobb, i dessa dagar är inte speciellt svårt.
Ta ett te.x att du kommer på arb. intervju, då om du är tio minuter sen kanske så är chansen större att du inte får jobben osv.. Jag vet många som klarar sig så här, men du pratar om att du vill bli sjukskriven, samtidigt som du inte vill det? Det går ju inte ihop eller du kanske har något o göra när du är arb. lös ändå? Glöm inte att det aldrig är för sent, det är ingen idé o ge upp s.a.s.
Mer
19 år 8 månader sedan #3026 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning
Hej!

Egentligen är det kommunens skyldighet att ordna dig daglig sysselsättning eller arbete. Har du en utbildning eller arbetserfarenhet, som kommunen skulle ha direkt användning för skulle i alla fall jag ta direktkontakt med kommunen och diskutera saken med dem.

På större orter finns numera på Arbetsförmedlingen SIUS-konsulenter som hjälper till att ordna lämpliga arbeten. De ordnar ett jobb och sedan hjälper de en och stöttar på jobbet. Det påstås att med den strategin skall 60-80 % kunna jobba jämfört med dagens 10-20 %.

Vill du ha något att göra på dagarna, så vet jag en del som jobbar gratis på Röda Korsets second hand affärer. Bl.a. kan det bestå av att sortera inlämnade kläder mm.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3057 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning
Hej!

Jag glömde att berätta att ibland så har RSMH annonser om jobb. Det händer ett par gånger om året. Hos dem borde det vara en merit att vara psykiskt sjuk tycker man.

Återhämtningsprojektet har sökt studiecirkelledare tidigare. Det är inte omöjligt att de kan ha något på gång. Du kan ju kolla www.aterhamtning.se/ . Kanske kontakta dem.

Att hålla studiecirklar lokalt i olika ämnen för RSMH och Schizofreniförbundet kan kanske vara något också. Då får du kontakta organisationerna lokalt.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3060 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning
Hej!

Är det inte kommunerna som driver skolorna numera, så något jobb där tycker man att de borde kunna ordna.

Det finns ett radioprogram som heter Jobb för alla, som berättar om SIUS-konsulenter. Du kan lyssna på detta radioprogram på Internet och det finns en bit ner på denna sida:
dmb.ur.se/mb/main?uri=http%3A%2F ... iewdetails

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3276 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning
Hej!

Jag kom på ett jobb, som kommunerna har som kanske skulle passa dig - Personligt ombud. Man är hjälp och stöd åt funktionshindrade och försöker att se till att deras intressen tillvaratas.

I USA förekommer det att personer med schizofreni fungerar som ett slags personligt ombud och det fungerar bara bra. Jag har för mig också att det finns vetenskapliga undersökningar, som visar att det är möjligt och bra. Se:
www.personligtombud.com/

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3284 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning
Gratulerar! Det var ju fantastiskt att du fick jobb så snabbt. Var det via Arbetsförmedlingen eller ordnade du det själv? Bara 21 % av de med schizofreni arbetar i Europa, så det är en minoritet faktiskt. Du är den andra här på sajten, som börjar jobba igen. D började för c:a 3 veckor sedan.

Admin