Någon som vet?

Mer
17 år 10 månader sedan #40791 av killergirl
Som sagt var jag och drog ut en tand idag..Tandläkaren sa åt mig att det skulle göras...Sagt och gjort ha vet ju bäst...Jag har ju Grönt kort så det kostar inget...Sen idag när den var ute sa jag ...Jaha hur gör vi nu med ny tand eller vad det heter något måste ju fylla ut utrymmet...Då säger han plötsligt tja det får man leva med en glugg...Jag måste isåfall ansöka om det hos.FK.Men jag har ju grönt kort sa jag...Jo men detta är annat...Skulle inte han upplyst mig om detta innan tanden drogs ut?? Jag hadde nog valt att försöka laga den andra om jag visste jag skulle få betala själv...Han säger det kommer att kosta 15.000 kronor det har jag absolut inte råd med...Någon som vet vad jag skall eller kan göra`??? Tacksam för svar
Mer
17 år 10 månader sedan #40795 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Någon som vet?
Skall jag verkligen behöva betala när jag fått grönt kort av läkare...och skulle detta ej upplysts för mig innan tanden drogs ut att det inte gällde på kortet ?? någon som vet...är helt orolig av detta nu håller på att få panik...hur sall jag få ihop 15.000 kronor????? hjäääälp
Mer
17 år 10 månader sedan #40802 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Någon som vet?
Det är nog möjligt att du kan få 15000 kr till en ny tand om du ansöker om det hos förtroendetandläkaren:

Jag hittade följande info om grönt kort i Skåne:

Det berättigar till nödvändig tandvård vilket omfattar bland annat tandlagningar och tandstensborttagning. Vid behov av mer omfattande vård som till exempel nya proteser måste vårdbehovet och kostnaden prövas hos Region Skånes förtroendetandläkare.

www.skane.se/templates/Page.aspx?id=23596
Mer
17 år 10 månader sedan #40804 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Någon som vet?
Idiotiskt att inte upplysa om att det inte ingick i det gröna kortet. Jag tycker du skall ta upp det om du gör en prövning för att få hjälp med betalningen.
Mer
17 år 10 månader sedan #40809 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Någon som vet?
:lol: Tack för info...Vad är Förtoendetandläkaren???
Mer
17 år 10 månader sedan #40810 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Någon som vet?
Det är en speciellt utsedd tandläkare. Du kan ju ringa till tandläkaren och fråga om han kan skicka en ansökan om medel till tanden till Förtroendetandläkaren. Berätta att man kan få ersättning till tanden den vägen står det på Folktandvårdens webbsida.