Är vi egentligen lata?

Mer
6 år 7 månader sedan #972156 av Cider
Svar från Cider i ämnet Är vi egentligen lata?
Nej, men missförstådda av större delen av befolkningen som inte har kunskaper om schizofreni. De flesta har inte de kunskaper de behöver för att förstå symptomen och dess konsekvenser. De drar hastiga slutsatser, t ex när någon inte orkar eller drar sig tillbaka, inte duschar, röker, går upp i vikt osv.
Mer
6 år 7 månader sedan #972226 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är vi egentligen lata?
Arbetsförmåga och studieresultat kan försämras år innan psykosen. Det kan vara svårt att studera och klara jobbet redan då. Sedan efter psykosen kan det bli sämre. Man kan få dyslexi efter psykosen och sociala samspelet på ett jobb kan vara mycket svårt att klara. Sedan 45 % har problem att klara eget boende och behöver boendestöd/gruppboende. Idag jobbar 8 % men med IPS-modellen kan 30 % jobba.
Mer
6 år 7 månader sedan #972235 av Geta
Svar från Geta i ämnet Är vi egentligen lata?
Min bekant med bipolär sjukdom anser att jag inte lägger två strån i kors. Sedan vill hon förbjuda mig att dricka kaffe. Hon är väldigt kontrollerande. Hon lyssnar inte utan pratar på hela tiden själv. Hon räknar sig som kristen. Dessutom skryter hon med att hon är bra på att manipulera. Inte undra på att jag tröttnat.
Mer
6 år 7 månader sedan #972442 av Cider
Svar från Cider i ämnet Är vi egentligen lata?
Lyssnade på klipp från anhörigriksdagen 2017. "Kognitiv svikt" nämndes och att många av alla oss som har problem med hjärnan lätt ses som lata och oföretagssamma när vi sitter och tittar in i en vägg och/eller inte ser ut att göra något speciellt. Vad andra och kanske inte heller vi själva alltid förstår är att det vi gör faktiskt kan vara att vi hjärnvilar!! Det kan man behöva göra efter aktivitet, t ex frukost och påklädning, vid olika kognitiva nedsättningar.
Mer
6 år 7 månader sedan #972443 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Är vi egentligen lata?
Det där känner jag igen mig i. Som tur är har jag en omgivning som förstår och låter mig vara med efter ork och förmåga.